Logo e-OPAK - Ogólnopolska Pomoc Drogowa
Wezwij Pomoc 24h/7

Pomoc drogowa 24/7

Zgłoś awarię online

Wypełnij formularz

+48 531 120 251

Telefoniczne zgłaszanie awarii

Serwis

+48 512 640 361

Wszystko poza zgłaszaniem awarii (8:00-16:00)

Edit Template
Wezwij Pomoc 24h/7

Pomoc drogowa 24/7

Zgłoś awarię online

Wypełnij formularz

+48 531 120 251

Telefoniczne zgłaszanie awarii

Serwis

+48 512 640 361

Wszystko poza zgłaszaniem awarii (8:00-16:00)

Edit Template

Francja

Opłaty drogowe i winiety we Francji

Opłaty za autostrady we Francji naliczane są na podstawie przejechanej trasy i są pobierane na stacjach poboru opłat. Winieta we Francji nie jest wymagana. Dodatkowo, za przejazdy przez tunele i mosty pobierane są dodatkowe opłaty. W niektórych miastach wymagana jest plakietka środowiskowa.

Ogólne informacje o opłatach drogowych we Francji

We Francji sieć autostrad zarządzana jest przez różne firmy, takie jak APRR na wschodzie czy ASF na południowym zachodzie i południu. Większość tych dróg jest płatna, z wyjątkiem niektórych odcinków autostrad miejskich i obwodnic w miastach takich jak Paryż, Lyon, Bordeaux, Marsylia i Tuluza, oraz niektórych odcinków dróg dojazdowych. Na niektórych autostradach, na przykład A79, opłaty pobierane są elektronicznie poprzez system Free-flow, który identyfikuje pojazdy na podstawie ich tablic rejestracyjnych (więcej informacji na temat opłat autostradowych znajdziesz w sekcji 'Autostrady/Opłaty’).

Opłaty drogowe dla motocykli we Francji

Trójkołowce i motocykle z przyczepami bocznymi są objęte opłatami drogowymi tak samo jak zwykłe motocykle.

Opłaty drogowe dla samochodów osobowych we Francji

Wszystkie pojazdy podlegają opłatom drogowym, które są ustalane na podstawie ich całkowitej wysokości.

Opłaty drogowe dla zestawów pojazdów we Francji

Przyczepy o wysokości do 2 metrów nie są objęte oddzielnymi opłatami drogowymi. Natomiast zestawy pojazdów o wysokości powyżej 3 metrów podlegają wyższym opłatom.

Zestawy pojazdów z pojazdem ciągnącym o DMC powyżej 3,5 tony są klasyfikowane jako pojazdy kategorii 4.

Opłaty drogowe dla kamperów we Francji

Samochody kempingowe o wysokości powyżej 3 metrów i/lub wadze powyżej 3,5 tony są objęte wyższymi opłatami drogowymi. Często dokonuje się tylko pomiaru wysokości, co oznacza, że pojazdy o wadze powyżej 3,5 tony, ale poniżej 3 metrów, mogą być klasyfikowane jako pojazdy kategorii 2. Do całkowitej wysokości zalicza się wszelkie stałe konstrukcje, takie jak na przykład agregaty klimatyzacyjne, ale nie obejmuje to boxów dachowych, anten czy urządzeń oświetleniowych. Koszty opłat drogowych dla pojazdów o wadze powyżej 3,5 tony można sprawdzić na stronie Autoroutes, wybierając odpowiednią kategorię pojazdu w sekcji „Votre Itinéraire”.

Kalkulator kosztów

Planujesz wyjazd do Francji?

Nie zapomnij o ubezpieczeniu turystycznym

dopasowanym do Twoich potrzeb.

Klasyfikacja pojazdów we Francji

Klasyfikacja pojazdów na płatnych odcinkach dróg odbywa się według następujących kryteriów:

Klasa 1:Pojazdy do 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej, nawet z przyczepą (przyczepa kempingowa, bagażowa, składana), o wysokości do 2 metrów.
Klasa 2:Pojazdy o DMC do 3,5 tony, które mają wysokość w zakresie od 2 do 3 metrów, w tym samochody kempingowe, oraz zestawy składające się z pojazdu ciągnącego o masie nieprzekraczającej 3,5 tony i wysokości pomiędzy 2 a 3 metrami.
Klasa 3:Pojazdy dwuosiowe, których całkowita dopuszczalna masa przewyższa 3,5 tony lub które charakteryzują się wysokością równą lub większą niż 3 metry
Klasa 4:Pojazdy posiadające co najmniej trzy osie i DMC powyżej 3,5 tony lub z wysokością przekraczającą 3 metry, a także zestawy z pojazdem ciągnącym o masie przekraczającej 3,5 tony DMC lub wysokością równą lub większą niż 3 metry
Klasa 5:Motocykle (również z przyczepami bocznymi) i trójkołowce

Podczas pomiaru wysokości pojazdu z reguły nie uwzględnia się elementów takich jak bagażniki dachowe, boxy dachowe, anteny, panele słoneczne, oświetlenie sygnalizacyjne (jak niebieskie lub żółte światła), urządzenia oświetleniowe, oznakowania taksówek itp. Natomiast do pomiaru wlicza się stałe elementy konstrukcyjne, na przykład składowe systemów klimatyzacyjnych.

We Francji osie tandemowe, czyli tak zwane bliźniaki, są traktowane jak dwie oddzielne osie.

Gdy Twoje auto Cię zawiedzie,

Ogólnopolska Pomoc Drogowa e-OPAK

My nie zawodzimy. Jesteśmy zawsze tam gdzie tego potrzebujesz.

Autostrady we Francji

Francja posiada jedną z najbardziej rozbudowanych sieci autostrad w Europie, z ponad 11 tysiącami kilometrów dróg. Jest to wynikiem ambitnego programu rozbudowy, który rozpoczął się w latach 60. XX wieku.

Większość francuskich autostrad jest płatna. System opłat autostradowych, znany jako 'péage’, jest bardzo rozwinięty i obejmuje różne metody płatności, w tym elektroniczne systemy poboru opłat.

Jak płacić za autostrady we Francji

Gotówka/Karta kredytowa
Zazwyczaj opłaty na stacjach poboru opłat drogowych dokonywane są za pomocą automatów, przy użyciu gotówki lub karty kredytowej (Mastercard, Visa). Najpierw należy włożyć bilet autostradowy do automatu, a następnie kartę kredytową. Po naciśnięciu przycisku otrzymuje się potwierdzenie płatności. Niekiedy jednak karty kredytowe wydane w Niemczech mogą być odrzucane.

Prosimy pamiętać: Jeśli automat nie akceptuje płatności gotówką z powodu problemów technicznych lub awarii, należy dokonać płatności kartą kredytową.

W niektórych punktach poboru opłat wrzuca się odpowiednią ilość pieniędzy do specjalnego leja przy wjeździe. Wcześniej wyświetlana jest wymagana kwota.

W przypadku przypadkowego nieuiszczenia opłaty, można ją uregulować później online lub skontaktować się z odpowiednią firmą zarządzającą opłatami drogowymi za pomocą formularza kontaktowego dostępnego na stronie internetowej.

Télépéage
Aby przejechać przez specjalne pasy „t” na stacjach poboru opłat bez zatrzymywania się, potrzebny jest płatny nadajnik (transponder).
Dla pojazdów do 3,5 tony można wykorzystać transponder francuskiej firmy bip&go. Zamówienie odbywa się online, a rozliczenie poszczególnych opłat następuje poprzez kartę kredytową. Transponder może być także aktywowany do użycia we Włoszech, Hiszpanii i Portugalii.

System Free-flow: Péage Flux Libre
Na kilku autostradach we Francji opłaty są pobierane elektronicznie poprzez system rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Od listopada 2022 roku system ten funkcjonuje na nowej autostradzie A79, na odcinku o długości około 30 km między węzłami Deux-Chaises a Digoin, oraz na A4 przy bramce poboru opłat w Boulay (zjazd nr 36) między Metz a Saarbrücken. W nadchodzących latach planuje się przejście całego systemu opłat we Francji na rozwiązania cyfrowe.

Opłaty można uregulować online, podając numer rejestracyjny pojazdu i płacąc kartą kredytową przed lub po podróży (do 72 godzin po przejechaniu trasy). Możliwa jest również płatność na miejscu w terminalach płatniczych wzdłuż trasy gotówką lub kartą kredytową. Terminal płatniczy na A4 znajduje się na parkingu za bramką opłat w Boulay. Istnieje także opcja automatycznego pobrania należności z konta po zarejestrowaniu numeru rejestracyjnego pojazdu i danych bankowych. W formularzu online nie można używać liter ze znakami specjalnymi. Samogłoski należy wpisywać bez znaków diakrytycznych (np. GO zamiast GÖ).

Płatność online A79
Płatność online A4 Bramka Boulay

Ponadto na A41 przy wjeździe do Chambéry w kierunku Genewy nie jest już możliwe pobranie biletu, a numer rejestracyjny pojazdu jest rejestrowany („trasa bez biletu”). Przy wyjeździe z A41 trasa podróży jest rekonstruowana, co umożliwia automatyczne obliczenie należności.

W przypadku pojazdów wyposażonych w transpondery do korzystania z pasów Télépéage, opłaty na tych trasach naliczane są automatycznie.

Bramki poboru opłat we Francji

System Zamknięty
Podczas wjazdu należy pobrać bilet, który jest płatny przy wyjeździe z autostrady. Kwota opłaty jest obliczana na podstawie przejechanej odległości.

System Otwarty
Na niektórych odcinkach drogi opłata na stacji poboru jest stała, niezależnie od przejechanej trasy.

Pas ruchu jest oznaczony zgodnie z dostępnymi opcjami płatności i obsługą: Pasy z zieloną strzałką są dostępne dla wszystkich kategorii pojazdów. Na automatycznych kasach »cb« można płacić wyłącznie kartą kredytową. Stanowiska z obsługą są oznaczone odpowiednim piktogramem. Kasy oznaczone literą »t« są przeznaczone wyłącznie dla klientów systemu Télépéage.

Na automatycznych stacjach poboru opłat błędne elektroniczne pomiary wysokości w przypadku kamperów i pojazdów z bagażem dachowym mogą skutkować zaklasyfikowaniem do wyższej kategorii. Zaleca się natychmiastowe sprawdzenie kategorii i w razie potrzeby skorzystanie z przycisku wezwania personelu poprzez interkom, aby wyjaśnić sytuację.

Tańsze opłaty drogowe dla osób z niepełnosprawnością we Francji

W przypadku osób z niepełnosprawnością, Francja oferuje obniżkę opłat drogowych dla określonych pojazdów klasy 2, na przykład kamperów czy vanów, ale tylko pod pewnymi warunkami. Te pojazdy mogą być przeklasyfikowane do niższej klasy 1, jeśli zostały odpowiednio dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością i taki fakt jest zaznaczony w pierwszej części dokumentu rejestracyjnego pojazdu (analogicznie do francuskiego dokumentu „carte grise” z adnotacją „handicappé”). Należy jednak pamiętać, że sam dowód niepełnosprawności nie uprawnia do uzyskania zniżki.

Aby skorzystać z obniżki, należy korzystać z bramek obsługiwanych przez personel lub, w przypadku bramek automatycznych, użyć przycisku serwisowego i za pomocą interkomu wyjaśnić sytuację.

Płatne tunele we Francji

Tunel drogowy Fréjus (Francja - Włochy)

Tunel Fréjus, łączący Modane we Francji z Bardonecchią we Włoszech, ma długość 12,8 km. Jest to jeden z głównych tuneli transgranicznych w Europie, umożliwiając bezpośrednią komunikację drogową między Francją a Włochami przez Alpy.

Klasa 1
Klasa 2
Klasa 3
Klasa 4
Pojedynczy przejazd Francja - Włochy
51,50€
68,10€
186,90€
34,10€
Pojedynczy przejazd Włochy - Francja
52,30€
69,30€
190,00€
34,60€
W obie strony, start we Francji
64,20€
85,60€
290,90€
42,80€
W obie strony, start we Włoszech
65,30€
87,10€
295,80€
43,50€

Ceny w Euro

Przejazd w obie strony do 7 dnia 23:59 po wykupieniu biletu

Kampery zaliczane są do kategorii 2 niezależnie od wysokości i wagi

Opłaty można uiścić gotówką, najpopularniejszymi kartami kredytowymi (takimi jak Mastercard czy VISA), a także wybranymi kartami paliwowymi i serwisowymi.

Oficjalna strona tunelu

Tunel drogowy Mont Blanc (Francja - Włochy)

Tunel Mont Blanc, który łączy Chamonix we Francji z Courmayeur we Włoszech (dolina Aosty), ma długość 11,6 km. Jest to jeden z głównych tuneli w Alpach, umożliwiający bezpośrednie połączenie drogowe między tymi dwoma krajami przez góry.

Klasa 1
Klasa 2
Klasa 3
Klasa 4
Pojedynczy przejazd Francja - Włochy
51,50€
68,10€
186,90€
34,10€
Pojedynczy przejazd Włochy - Francja
52,30€
69,30€
190,00€
34,60€
W obie strony, start we Francji
64,20€
85,60€
290,90€
42,80€
W obie strony, start we Włoszech
65,30€
87,10€
295,80€
43,50€

Ceny w Euro

Przejazd w obie strony do 7 dnia 23:59 po wykupieniu biletu

Kampery zaliczane są do kategorii 2 niezależnie od wysokości i wagi

Opłaty można uiścić gotówką, najpopularniejszymi kartami kredytowymi i debetowymi (takimi jak Mastercard, VISA, Maestro), wybranymi kartami paliwowymi lub serwisowymi, a także za pomocą płatności zbliżeniowych.

Pojazdy napędzane autogazem (LPG, gaz płynny) muszą być zgłoszone na stacji poboru opłat. Kierowca otrzymuje wówczas etykietę, którą należy umieścić na przedniej szybie podczas przejazdu przez bramkę.

Oficjalna strona tunelu

Tunel drogowy Maurice Lemaire

Tunel Sainte-Marie-aux-Mines, łączący Sainte-Marie-aux-Mines ze Saint-Dié w regionie Wogezy, ma długość 6,9 km. Jest to ważny element infrastruktury drogowej we francuskim regionie Wogezy, ułatwiający podróże i transport w tym górzystym terenie. Tunel ten znacznie skraca czas przejazdu między tymi miejscowościami, zapewniając alternatywę dla trudniejszych tras górskich.

Klasa 1
Klasa 2
Klasa 3
Klasa 4
Klasa 5
Pojedynczy przejazd
6,60€
10,30€
18,30€
30,60€
3,90€

Ceny w Euro

Tunel drogowy de Puymorens

Tunel Porté-Puymorens, który łączy miejscowość Porté-Puymorens z L’Hospitalet-près-l’Andorre, kierując się w stronę Andory, ma długość 4,8 km. Znajduje się on w Pirenejach i jest kluczowym elementem trasy komunikacyjnej prowadzącej do Andory. Tunel ten ułatwia podróżowanie przez górzysty teren Pirenejów, oferując szybszą i bezpieczniejszą alternatywę dla tras górskich.

Klasa 1
Klasa 2
Klasa 3
Klasa 4
Klasa 5
Pojedynczy przejazd
7,50€
15,50€
25,30€
41,80€
4,50€

Ceny w Euro

Tunel drogowy Prado Carénage Marseille (Marsylia)

Tunel Prado Carénage łączy południowe dzielnice Marsylii oraz wschodnią autostradę z centrum miasta oraz dzielnicami na północy poprzez Tunel Vieux Port i autostradę przybrzeżną. Jest to ważna część infrastruktury miejskiej Marsylii, ułatwiająca komunikację między różnymi częściami miasta i zapewniająca sprawniejszy przepływ ruchu.

Auto do 3,5t
Zestaw
Motor
Kamper
Pojedynczy przejazd
3,20€
3,20€
3,20€
3,20€

Ceny w Euro

Tunel dostępny jest wyłącznie dla pojazdów do 3,5t DMC oraz o maksymalnej wysokości 3,2m

Tunel drogowy Prado Sud Marseille (Marsylia)

Tunel Prado Sud, o długości 1500 metrów i dwupoziomowej konstrukcji, każdy poziom z dwoma pasami ruchu, stanowi przedłużenie istniejącego tunelu Prado Carénage w kierunku południowej dzielnicy miasta. Ten nowoczesny element infrastruktury drogowej zwiększa dostępność i poprawia przepływ ruchu w Marsylii, umożliwiając łatwiejsze połączenie między centralnymi a południowymi częściami miasta.

Auto do 3,5t
Zestaw
Motor
Kamper
Pojedynczy przejazd
2,60€
2,60€
2,60€
2,60€

Ceny w Euro

Tunel dostępny jest wyłącznie dla pojazdów do 3,5t DMC oraz o maksymalnej wysokości 3,2m

Opłaty można uiścić gotówką, najpopularniejszymi kartami kredytowymi i debetowymi (takimi jak Mastercard, VISA, Maestro), wybranymi kartami paliwowymi lub serwisowymi, a także za pomocą płatności zbliżeniowych.

Pojazdy napędzane autogazem (LPG, gaz płynny) muszą być zgłoszone na stacji poboru opłat. Kierowca otrzymuje wówczas etykietę, którą należy umieścić na przedniej szybie podczas przejazdu przez bramkę.

Oficjalna strona tunelu

Tunel drogowy Duplex A86 (Paryż)

Tunel Duplex, łączący Rueil-Malmaison, Vaucresson i Vélizy, jest unikalną konstrukcją drogową. Jego dwupoziomowa struktura pozwala na efektywniejsze zarządzanie ruchem, poprzez rozdzielenie kierunków lub rodzajów pojazdów na różne poziomy. Ten nowoczesny tunel jest przykładem innowacyjnego podejścia do projektowania infrastruktury drogowej, mającego na celu zmniejszenie zatłoczenia i poprawę przepływu ruchu w rejonie Paryża.

Tunel ma ograniczenia dotyczące pojazdów o wysokości powyżej 2 metrów, masie całkowitej powyżej 3,5 tony, motocykli oraz pojazdów napędzanych autogazem.

Auto do 3,5t
Zestaw
Motor
Kamper
Przejazd przez cały tunel
od 1,70€ do 13,20€
od 1,70€ do 13,20€

Ceny w Euro

Tunel dostępny jest wyłącznie dla samochodów do 3,5t DMC oraz o maksymalnej wysokości 2m

Opłaty za przejazd Tunelami Duplex A86 wahają się w zależności od konkretnego odcinka trasy, pory dnia oraz dnia tygodnia, mieszcząc się w przedziale od 1,70 do 13,20 euro. Oznacza to, że kierowcy mogą napotkać różne stawki opłat, w zależności od tego, kiedy i gdzie dokładnie podróżują przez tunel.

Tunel drogowy de Caluire (Lion)

Tunel drogowy de Caluire to ważna część północnej obwodnicy Lyonu. Jest to tunel, który ułatwia ruch pojazdów na tym kluczowym odcinku drogi, pozwalając na płynniejsze omijanie zatłoczonego centrum miasta.

Klasa 1
Klasa 2
Klasa 3
Klasa 4
Klasa 5
Pojedynczy przejazd
2,40€
3,60€
4,20€
9,60€
1,20€

Ceny w Euro

Płatne mosty we Francji

Most Ile de Ré

Most o długości 2926 metrów, który jest płatny, łączy wyspę Île de Ré z lądem stałym (La Rochelle). Ten imponujący most stanowi kluczowe połączenie, ułatwiając dostęp do malowniczej wyspy Île de Ré z kontynentalnej części Francji.

Klasa 1
Klasa 2
Klasa 3
Klasa 4
Klasa 5
Przejazd w obie strony 20.6. - 11.9.
16,00€
16,00€
18,00€
-
3,00€
Przejazd w obie strony 12.9. - 19.6.
8,00€
8,00€
18,00€
-
3,00€

Ceny w Euro

Most Pont de Normandie

Most Pont de Normandie, będący płatnym przejściem, łączy Le Havre z Honfleur, przerzucając się nad ujściem Sekwany. Ten imponujący most stanowi ważne połączenie między dwoma miastami i jest kluczowym elementem infrastruktury w regionie Normandii. Czas przejazdu mostem wynosi około 15 minut, co znacznie skraca dystans między Le Havre a Honfleur w porównaniu z innymi trasami. Most Pont de Normandie jest ceniony nie tylko za swoją funkcjonalność, ale także za imponującą architekturę, będąc jednym z najdłuższych wiszących mostów w Europie.

Klasa 1
Klasa 2
Klasa 3
Klasa 4
Klasa 5
Pojedynczy przejazd
5,80€
6,70€
7,30€
14,40€
Bez opłat

Ceny w Euro

Most Pont de Tancarville

Most Pont de Tancarville, będący płatnym przejściem, rozciąga się nad Sekwaną w pobliżu Tancarville, na zachód od Rouen. Ten most stanowi ważne połączenie komunikacyjne, ułatwiając dostęp do różnych regionów Normandii. Dzięki niemu możliwa jest szybsza i bardziej bezpośrednia podróż między obu brzegami rzeki, co jest szczególnie istotne dla ruchu lokalnego i tranzytowego.

Klasa 1
Klasa 2
Klasa 3
Klasa 4
Klasa 5
Pojedynczy przejazd
2,70€
3,40€
4,10€
7,00€
Bez opłat

Ceny w Euro

Most Viaduc de Millau

Wiądkt Millau, o długości 2460 metrów i wysokości do 343 metrów, rozciąga się nad doliną rzeki Tarn w południowej Francji, w regionie Cevennów. Jest to jeden z najwyższych wiaduktów na świecie, będący imponującym przykładem współczesnej inżynierii i architektury. Jego monumentalna konstrukcja nie tylko umożliwia przejście nad rzeką Tarn, ale także stała się atrakcją turystyczną, oferującą spektakularne widoki na okoliczne krajobrazy.

Klasa 1
Klasa 2
Klasa 3
Klasa 4
Klasa 5
Pojedynczy przejazd 15.6.-15.9.
12,50€
18,60€
33,80€
42,90€
6,00€
Pojedynczy przejazd 16.9.- 14.6.
10,10€
15,10€
33,80€
42,90€
6,00€

Ceny w Euro

Strefy czystego powietrza we Francji

Ogólne informacje

W wielu francuskich miastach istnieją strefy o ograniczonym wpływie na środowisko, wymagające posiadania płatnej etykiety środowiskowej Crit’Air (certificat qualité de l’air) do wjazdu. Plakietki te nie są konieczne poza wyznaczonymi strefami.

Te stałe strefy, zwane ZFE (Zone à Faibles Émissions mobilité), dotyczą wielu dużych miast i obszarów metropolitalnych i są aktywne przez całą dobę. ZFE znajdują się obecnie w takich miastach jak Grenoble, Lyon, Marsylia, Montpellier, Paryż, Reims, Rouen, Strasburg i Tuluza, gdzie wymagana jest przynajmniej pomarańczowa etykieta Crit’Air Nr 3. W Clermont-Ferrand, Nicei i Saint-Étienne strefy te dotyczą obecnie wyłącznie ciężarówek. Do 2025 roku więcej francuskich miast wprowadzi ZFE.

Istnieją również czasowe strefy ekologiczne, aktywne tylko w okresach zwiększonego zanieczyszczenia powietrza. Takie środki, określane jako „Circulation différenciée”, mogą być wdrażane w każdej prefekturze i departamencie we Francji. Często najpierw wprowadzane są ograniczenia prędkości, a następnie zakazy ruchu dla określonych kategorii pojazdów.

Osoby podróżujące do Francji powinny nabyć etykietę Crit’Air z wyprzedzeniem i sprawdzić aktualne wymagania dotyczące stref ekologicznych w regionie docelowym.

Plakietki środowiskowe

Przegląd

Samochody osobowe i kampery o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony kwalifikują się do otrzymania francuskiej plakietki środowiskowej Crit’Air, jeśli zostały pierwszy raz zarejestrowane po 31 grudnia 1996 roku (zgodnie z normą emisji spalin Euro 2). Motocykle muszą być zarejestrowane po 1 czerwca 2000 roku, a kampery o masie powyżej 3,5 tony po 1 października 2001 roku, aby zakwalifikować się do otrzymania plakietki.

Francuskie etykiety Crit’Air, podobnie jak niemieckie plakietki środowiskowe, są podzielone na sześć różnych kategorii, od zielonej do szarej, w zależności od klasy emisji spalin. Plakietki te należy umieścić w widocznym miejscu na przedniej szybie samochodu lub motocykla. Francuskie etykiety są przypisane do konkretnego pojazdu i mają ważność bezterminową. W przypadku alarmów związanych z zanieczyszczeniem powietrza i zakazów jazdy spowodowanych smogiem, posiadacze etykiet Crit’Air mają prawo do bezpłatnego korzystania z transportu publicznego.

Kolor i numer plakietki
Samochody osobowe i kampery do 3,5t DMC z silnikiem benzynowym
Samochody osobowe i kampery do 3,5t DMC z silnikiem diesla
Motocykle
1 - Fioletowa
Euro 5 i 6, rejestracja od 01.01.2011; pojazdy hybrydowe i na gaz
Pojazdy hybrydowe i na gaz
Euro 4, rejestracja od 01.01.2017; pojazdy hybrydowe i na gaz
2 - Żółta
Euro 4, rejestracja od 01.01.2006 do 31.12.2010
Euro 5 i 6, rejestracja od 01.01.2011
Euro 3, rejestracja od 01.01.2007 do 31.12.2016
3 - Pomarańczowa
Euro 2 i 3, rejestracja od 01.01.1997 do 31.12.2005
Euro 4, rejestracja od 01.01.2006 do 31.12.2010
Euro 2, rejestracja od 01.07.2004 do 31.12.2006
4 - Czerwona
-
Euro 3, rejestracja od 01.01.2001 do 31.12.2005
Rejestracja od 01.06.2000 do 30.06.2004
5 - Szara
-
Euro 2, rejestracja od 01.01.1997 do 31.12.2000
-
Zielona
Pojazdy elektryczne i wodorowe
Pojazdy elektryczne i wodorowe
Pojazdy elektryczne i wodorowe
Brak plakietki
Euro 1 i niższe, rejestracja do 31.12.1996
Euro 1 i niższe, rejestracja do 31.12.1996
Rejestracja do 31.05.2000

Klasyfikacja pojazdów odbywa się zgodnie z odpowiednią klasą emisji spalin, która jest wpisana jako norma Euro w dowodzie rejestracyjnym. Jeśli taka informacja nie jest dostępna, brana pod uwagę jest data pierwszej rejestracji.

Dla kamperów o masie całkowitej powyżej 3,5 tony obowiązują przepisy dotyczące ciężarówek: dla pojazdów zarejestrowanych w okresie od 01.10.2001 do 30.09.2006 przyznawana jest szara plakietka Nr 5, dla rejestracji od 01.10.2006 do 30.09.2009 – czerwona plakietka Nr 4, dla rejestracji od 01.10.2009 do 31.12.2013 – pomarańczowa plakietka Nr 3, a dla rejestracji od 01.01.2014 – żółta plakietka Nr 2 (dotyczy to pojazdów z silnikiem Diesla).

Motocykle z normą Euro 5 obecnie nie mogą być wpisywane w formularzu zamówienia. W takim przypadku zaleca się podanie Euro 4, aby uzyskać plakietkę Nr 1.

Gdzie zamówić?

Plakietkę środowiskową Crit’Air można zamówić online dla pojazdów zarejestrowanych za granicą, płacąc kartą kredytową. Czas dostawy pocztą wynosi około 10 dni. W dniu zamówienia otrzymuje się e-mail z potwierdzeniem, a w ciągu 24 godzin cyfrową fakturę z kopią plakietki. Ta kopia służy jako dowód klasyfikacji pojazdu do czasu otrzymania naklejki. Istnieją również komercyjne firmy oferujące możliwość zamówienia plakietek przez internet, jednak ich ceny są znacznie wyższe.

Zwolnienia

Pojazdy dla osób z niepełnosprawnością wymagają francuskiej plakietki środowiskowej Crit’Air, jednak nie podlegają ograniczeniom ruchu; zakazy jazdy dla określonych typów plakietek nie dotyczą ich.

Przepisy dotyczące pojazdów zabytkowych mogą różnić się w zależności od regionu we Francji. Dla polskich pojazdów zabytkowych obecnie nie ma wyjątków od obowiązku posiadania plakietki. Zakaz jazdy jest zniesiony tylko dla francuskich pojazdów zabytkowych z dokumentem Carte Grise de Collection (adnotacja „Vehicule de Collection”).

Miasta

Stała Strefa Ekologiczna
Strefa ekologiczna ZFE w Clermont-Ferrand obowiązuje obecnie tylko pojazdy dostawcze, a nie samochody osobowe. Pojazdy objęte tymi przepisami muszą posiadać francuską plakietkę środowiskową Crit’Air.

Stała Strefa Ekologiczna
Strefa ekologiczna ZFE obejmująca obszar metropolitalny Grenoble dotyczy wszystkich pojazdów. Obejmuje ona, oprócz Grenoble, 12 innych gmin: Échirolles, Eybens, Fontaine, Gières, La Tronche, Le Pont-de-Claix, Meylan, Saint-Égrève, Saint-Martin-d’Hères, Saint-Martin-le-Vinoux, Seyssinet-Pariset i Seyssins. Strefa obowiązuje od poniedziałku do piątku w godzinach 7-19.

Samochody osobowe i motocykle muszą posiadać co najmniej pomarańczową plakietkę środowiskową Crit’Air 3. Pojazdom z plakietkami Crit’Air 4, 5 lub bez plakietki wstęp jest zabroniony.

Tymczasowa Strefa Ekologiczna
Strefa ekologiczna, obowiązująca tylko przy zwiększonym zanieczyszczeniu powietrza, obejmuje obszar metropolitalny miasta oraz 49 gmin, w tym odcinki autostrad znajdujące się w strefie. Gdy przekroczone zostaną określone poziomy zanieczyszczeń powietrza, wprowadzane są dodatkowe środki ograniczające ruch drogowy.

Alarm dotyczący zanieczyszczenia powietrza jest ogłaszany publicznie za pomocą elektronicznych wyświetlaczy. Należy również zwracać uwagę na komunikaty w mediach i w Internecie.

Stała Strefa Ekologiczna
W centrum Lille planuje się wprowadzenie stałej strefy ekologicznej ZFE. Wjazd będzie możliwy tylko dla pojazdów z ważną francuską plakietką środowiskową Crit’Air 1-3 lub zieloną. Wprowadzenie strefy zostało przesunięte na koniec 2024 roku.

Tymczasowa Strefa Ekologiczna
Strefa ekologiczna obowiązująca jedynie przy zwiększonym zanieczyszczeniu powietrza obejmuje obszar metropolitalny Lille oraz 18 przynależnych do niego gmin. Nie dotyczy to autostrad A1 (w kierunku Paryża), A22 (w kierunku Gandawy), A25 (w kierunku Dunkierki) oraz dróg N227 i D652. Gdy przekroczone zostaną określone poziomy zanieczyszczeń powietrza, dozwolony jest ruch tylko dla pojazdów z określonymi plakietkami Crit’Air.

Alarm dotyczący zanieczyszczenia powietrza jest ogłaszany za pomocą elektronicznych wyświetlaczy. Zaleca się również śledzenie komunikatów w mediach i w Internecie.

Stała Strefa Ekologiczna
Strefa ekologiczna ZFE obejmująca obszar metropolitalny Lyonu dotyczy wszystkich pojazdów. Zawiera obszar miasta oraz gminy Caluire-et-Cuire, Villeurbanne, Bron i Vénissieux w obrębie obwodnicy Laurent Bonnevay. Od stycznia 2024 roku strefa obejmuje także główne trasy M6-M7, północną obwodnicę (périphérique Nord) oraz obwodnicę Laurent Bonnevay (boulevard périphérique Laurent Bonnevay).

Pojazdy muszą posiadać co najmniej pomarańczową plakietkę środowiskową Crit’Air 3. Pojazdom z plakietkami Crit’Air 4, 5 lub bez plakietki wstęp jest zabroniony.

Tymczasowa Strefa Ekologiczna
Strefa ekologiczna, obowiązująca tylko przy zwiększonym zanieczyszczeniu powietrza, obejmuje obszar podobny do stałej strefy ekologicznej w Lyonie. Gdy przekroczone zostaną określone poziomy zanieczyszczeń powietrza, wprowadzane są dodatkowe środki ograniczające ruch drogowy.

Alarm dotyczący zanieczyszczenia powietrza jest ogłaszany za pomocą elektronicznych wyświetlaczy. Należy również zwracać uwagę na komunikaty w mediach i w Internecie.

Stała Strefa Ekologiczna
Strefa ekologiczna ZFE w centrum Marsylii obowiązuje dla wszystkich pojazdów.

Pojazdy muszą posiadać co najmniej pomarańczową plakietkę środowiskową Crit’Air 3. Pojazdy z plakietkami Crit’Air 4, 5 lub bez plakietki nie mają wstępu do strefy.

Tymczasowa Strefa Ekologiczna
Strefa ekologiczna, aktywna tylko w przypadku zwiększonego zanieczyszczenia powietrza, obejmuje również centrum miasta. Gdy przekroczone zostaną określone poziomy zanieczyszczeń powietrza, wprowadzane są dodatkowe środki ograniczające ruch.

Alarm o zanieczyszczeniu powietrza jest ogłaszany za pomocą elektronicznych wyświetlaczy. Zaleca się również śledzenie aktualnych informacji w mediach i w Internecie.

Stała Strefa Ekologiczna
Strefa ekologiczna ZFE obejmująca obszar metropolitalny Montpellier oraz 10 przyległych gmin dotyczy wszystkich pojazdów.

Samochody osobowe i motocykle muszą posiadać co najmniej pomarańczową plakietkę środowiskową Crit’Air 3. Pojazdom z plakietkami Crit’Air 4, 5 lub bez plakietki wstęp jest zabroniony.

Stała Strefa Ekologiczna
Strefa ekologiczna ZFE w obszarze miejskim Nicei obowiązuje obecnie tylko dla pojazdów dostawczych, a nie dla samochodów osobowych. Pojazdy objęte tymi przepisami muszą posiadać francuską plakietkę środowiskową Crit’Air.

Stała Strefa Ekologiczna
Strefa ekologiczna ZFE obejmuje obszar metropolitalny miasta w obrębie zewnętrznego pierścienia autostrady A86 oraz lasów Bois de Boulogne i Vincennes. Sama A86 nie jest częścią strefy ekologicznej. ZFE obowiązuje od poniedziałku do piątku w godzinach 8-20, poza tymi godzinami plakietka nie jest wymagana.

„Samochody osobowe i kampery do 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej muszą posiadać co najmniej pomarańczową plakietkę środowiskową Crit’Air 3. Pojazdy z plakietkami Crit’Air 4, 5 lub bez plakietki nie mają wstępu.”

Tymczasowa Strefa Ekologiczna
Tymczasowa strefa ekologiczna, obowiązująca przy zwiększonym zanieczyszczeniu powietrza, dotyczy metropolii Paryża i niektórych gmin w obrębie pierścienia autostrady A86. Sama A86 nie jest częścią strefy ekologicznej. Gdy przekroczone zostaną określone poziomy zanieczyszczeń powietrza, wprowadzane są dodatkowe środki ograniczające ruch.

Alarm dotyczący zanieczyszczenia powietrza jest ogłaszany za pomocą elektronicznych wyświetlaczy. Zaleca się również śledzenie aktualnych informacji w mediach i w Internecie.

Stała Strefa Ekologiczna
Strefa ekologiczna ZFE w centrum Reims obowiązuje dla wszystkich pojazdów.

Samochody osobowe muszą posiadać co najmniej pomarańczową plakietkę środowiskową Crit’Air 3. Pojazdom z plakietkami Crit’Air 4, 5 lub bez plakietki wstęp jest zabroniony.

Tymczasowa Strefa Ekologiczna
Strefa ekologiczna obowiązująca tylko przy zwiększonym zanieczyszczeniu powietrza obejmuje obszar miasta wewnątrz miejskiego pierścienia autostradowego N136 („Rocade”). Sama autostrada nie jest częścią strefy ekologicznej. Gdy przekroczone zostaną określone poziomy zanieczyszczeń powietrza, wprowadzane są stopniowe środki oczyszczania powietrza. Po ograniczeniach prędkości, dopuszczalny jest ruch tylko pojazdów z określonymi plakietkami Crit’Air. Począwszy od czwartego dnia alarmu smogowego, dozwolony jest ruch tylko pojazdów z plakietkami Crit’Air, a od szóstego dnia – tylko pojazdów z plakietkami zieloną, 1, 2 i 3.

Alarm o zanieczyszczeniu powietrza jest ogłaszany publicznie za pomocą elektronicznych wyświetlaczy. Należy także zwracać uwagę na aktualne informacje w mediach i w Internecie.

Stała Strefa Ekologiczna
Strefa ekologiczna ZFE obejmująca obszar metropolitalny Rouen oraz 13 przyległych gmin dotyczy wszystkich pojazdów.

Pojazdy muszą posiadać co najmniej pomarańczową plakietkę środowiskową Crit’Air 3. Pojazdom z plakietkami Crit’Air 4, 5 lub bez plakietki wstęp jest zabroniony.

Stała Strefa Ekologiczna
Strefa ekologiczna ZFE w Saint-Étienne obowiązuje obecnie tylko dla pojazdów dostawczych, a nie dla samochodów osobowych. Zona ta znajduje się w obrębie trójkąta autostradowego Saint-Étienne, ograniczonego przez drogi RN88, A72 i RD201. Pojazdy wjeżdżające do tej strefy muszą posiadać francuską plakietkę środowiskową Crit’Air.

Stała Strefa Ekologiczna
Strefa ekologiczna ZFE obejmująca obszar metropolitalny Strasburga oraz 33 przyległe gminy dotyczy wszystkich pojazdów.

Pojazdy muszą posiadać co najmniej pomarańczową plakietkę środowiskową Crit’Air 3. Pojazdom z plakietkami Crit’Air 4, 5 lub bez plakietki wstęp jest zabroniony. Strefa ZFE obejmuje także autostrady A4 i A35 przebiegające przez obszar miasta. Wyjątkiem są odcinki A4-A35 Nord na północ od węzła autostradowego A4/A35 Vendenheim (kierunek Metz/Paryż), A35-N38/D1083 na południowy zachód od Strasburga do węzła Geipoldsheim (kierunek Colmar) oraz N353 aż do mostu Pont Pflimlin nad Renem, gdzie kończy się strefa ekologiczna (kierunek Offenburg).

Mapa strefy

Tymczasowa Strefa Ekologiczna
Strefa ekologiczna obowiązująca tylko przy zwiększonym zanieczyszczeniu powietrza obejmuje ten sam obszar, co stała strefa ekologiczna ZFE w Strasburgu. Gdy przekroczone zostaną określone poziomy zanieczyszczeń powietrza, wprowadzane są dodatkowe środki ograniczające ruch.

Alarm o zanieczyszczeniu powietrza jest ogłaszany za pomocą elektronicznych wyświetlaczy. Zaleca się również śledzenie informacji w mediach i w Internecie. Możliwe jest także subskrybowanie powiadomień alarmowych.

Stała Strefa Ekologiczna
Strefa ekologiczna ZFE w obszarze miejskim Tuluzy dotyczy wszystkich pojazdów. Strefa obejmuje obszar miasta w obrębie obwodnicy Périphérique. Autostrady A61, A62 i A620, tworzące obwodnicę, nie są częścią strefy ekologicznej, jednak część zachodniej obwodnicy i A624 są włączone do ZFE.

Pojazdy muszą posiadać co najmniej pomarańczową plakietkę środowiskową Crit’Air 3. Pojazdom z plakietkami Crit’Air 4, 5 lub bez plakietki wstęp jest zabroniony.

Tymczasowa Strefa Ekologiczna
Strefa ekologiczna obowiązująca tylko przy zwiększonym zanieczyszczeniu powietrza obejmuje ten sam obszar, co stała strefa ekologiczna ZFE w Tuluzie. Gdy przekroczone zostaną określone poziomy zanieczyszczeń powietrza, wprowadzane są dodatkowe środki ograniczające ruch.

Alarm o zanieczyszczeniu powietrza jest ogłaszany za pomocą elektronicznych wyświetlaczy. Należy również śledzić informacje w mediach i w Internecie.

W każdym regionie i departamencie Francji, w przypadku alarmu dotyczącego zanieczyszczenia powietrza, prefekt może ogłosić tymczasowe strefy ekologiczne. Oznacza to, że w poszczególnych miastach lub gminach w obrębie departamentu mogą zostać wprowadzone tymczasowe ograniczenia ruchu, takie jak limity prędkości. Mogą nastąpić również zakazy ruchu dla pojazdów bez plakietek Crit’Air, a w kolejnym kroku – tylko dla pojazdów z określonymi plakietkami („circulation différenciée”). W niektórych przypadkach cały obszar danego departamentu może być objęty zakazami ruchu, w tym odcinki autostrad i dróg krajowych znajdujące się na tym terenie.

Ograniczenia ruchu są ogłaszane lokalnie. Należy zwracać uwagę na elektroniczne wyświetlacze oraz na komunikaty w mediach i w Internecie.

Opłaty drogowe w krajach sąsiednich

Belgia

Hiszpania

Niemcy

Szwajcaria

Włochy

Nasza misja

Łączymy niesienie pomocy innym z przyjemnością i naszą fascynacją do motoryzacji. Świadczymy usługi na najwyższym poziomie, wciąż podnosząc kwalifikacje i poprzeczkę. Jesteśmy przekonani, że nasze usługi w sposób znaczący poprawią możliwości uzyskania pomocy na polskich drogach.

Wyszukiwanie

Profile

Facebook

e-OPAK na Facebooku