Zestawy naprawcze do opon coraz częściej zastępują tradycyjne koła zapasowe i dojazdowe, które dawniej były standardowym wyposażeniem samochodów. Coraz więcej producentów decyduje się na ich instalację zamiast dodatkowego koła. Jest to efekt dążenia do optymalizacji przestrzeni oraz zmniejszenia wagi pojazdu, co ma wpływ na zużycie paliwa i osiągi samochodu. W związku z tym, coraz częściej zadajemy sobie pytanie, jak prawidłowo korzystać z tych zestawów oraz na ile są one skutecznym rozwiązaniem.
Gdy Twoje auto Cię zawiedzie,
Ogólnopolska Pomoc Drogowa e-OPAK
My nie zawodzimy. Jesteśmy zawsze tam gdzie tego potrzebujesz.Dlaczego producenci rezygnują z kół zapasowych?
Jeszcze kilkanaście lat temu koło zapasowe było obowiązkowym elementem każdego samochodu. W razie przebicia opony kierowca mógł wymienić koło na zapasowe i kontynuować jazdę. Jednak w praktyce, rzadko kto zwracał uwagę na stan tego koła. Często pozostawało ono nieużywane przez lata, co prowadziło do problemów, gdy rzeczywiście było potrzebne. W momencie awarii okazywało się, że koło było niedopompowane, lub jego wydobycie z bagażnika było utrudnione przez zapełniony bagażnik, a czasami zardzewiałe elementy mocujące. Dodatkowym wyzwaniem dla wielu kierowców była sama operacja wymiany koła – odkręcenie mocno dokręconych śrub bywało trudne, a nie każdy posiadał odpowiednie narzędzia lub umiejętności manualne.
Koło zapasowe to także dodatkowa waga i ograniczenie przestrzeni w bagażniku. W małych samochodach, gdzie każdy centymetr przestrzeni jest na wagę złota, usunięcie koła zapasowego może znacząco poprawić funkcjonalność pojazdu. W dodatku, każda dodatkowa masa ma wpływ na zużycie paliwa, a producenci starają się, by ich auta były jak najbardziej ekonomiczne. Z tego względu, najpierw zastępowano tradycyjne koło mniejszym, tzw. kołem dojazdowym, a z czasem zestawy naprawcze stały się normą.
Czym jest zestaw naprawczy do opon?
Zadaniem zestawu naprawczego do opon jest umożliwienie kontynuowania jazdy po przebiciu opony, podobnie jak w przypadku koła zapasowego. Jednak zamiast wymieniać uszkodzone koło na inne, zestaw pozwala na naprawę opony bez jej demontowania. Istnieje kilka rodzajów takich zestawów, różniących się między sobą metodą uszczelnienia i łatwością użycia. Najczęściej spotykane to:
- Zestaw ze sznurem wulkanizacyjnym – najtańsza opcja, wymagająca jednak umiejętności manualnych.
- Sprej z pianką uszczelniającą – prosty w użyciu i stosunkowo niedrogi, ale nie zawsze skuteczny.
- Zestaw z kompresorem – najdroższa, ale najbardziej efektywna metoda, która pozwala nie tylko uszczelnić oponę, ale także ją napompować.
Jak używać sznura wulkanizacyjnego do naprawy opony?
Sznur wulkanizacyjny to najtańsza opcja, ale wymaga pewnej wprawy. Zestaw zazwyczaj zawiera wszystkie narzędzia potrzebne do naprawy opony, ale proces sam w sobie nie jest prosty. Oto, jak wygląda krok po kroku:
- Zlokalizuj uszkodzenie opony.
- Użyj freza do rozwiercenia otworu, aby umożliwić wprowadzenie sznura.
- Za pomocą szydełka wprowadź sznur wulkanizacyjny do otworu.
- Pokryj naprawione miejsce klejem (w niektórych zestawach sznur jest już nasączony klejem).
- Odetnij nadmiar sznura, który wystaje poza oponę.
Chociaż ta metoda może się wydawać skuteczna, to wymaga ona precyzji i siły. Dlatego nie wszyscy kierowcy decydują się na takie rozwiązanie, szczególnie jeśli nie mają doświadczenia z tego typu naprawami.
Jak używać spreju z pianką uszczelniającą?
Sprej z pianką uszczelniającą to jedna z najprostszych metod na szybką naprawę przebitej opony. Jest łatwy w użyciu, niedrogi (zazwyczaj kosztuje 20-40 zł) i zajmuje mało miejsca w bagażniku. Zestaw składa się z puszki napełnionej preparatem uszczelniającym, który aplikuje się przez wentyl opony. Oto jak używać tego rozwiązania:
- Oczyść wentyl koła.
- Nakręć rurkę z puszką na wentyl.
- Otwórz zawór i poczekaj, aż cała zawartość zostanie wprowadzona do opony.
- Zakręć wentyl, a następnie przejedź kilka kilometrów z prędkością do 35 km/h, aby preparat równomiernie rozprowadził się po wnętrzu opony.
Choć ta metoda jest szybka i wygodna, warto pamiętać, że nie zawsze gwarantuje długotrwałą szczelność opony. Dlatego po użyciu spreju należy jak najszybciej odwiedzić warsztat wulkanizacyjny, aby naprawić oponę w sposób trwały.
Jak używać zestawu z kompresorem?
Zestaw z kompresorem to najbardziej zaawansowane i najdroższe rozwiązanie (100-300 zł). Jest on najskuteczniejszy, dlatego coraz częściej stosowany przez producentów samochodów jako standardowe wyposażenie. Zestaw zawiera kompresor zasilany z gniazdka 12V oraz uszczelniacz. Oto jak działa taki zestaw:
- Oczyść wentyl opony.
- Podłącz rurkę puszki do wentyla.
- Połącz kompresor z puszką i podłącz do zasilania (np. gniazdo zapalniczki).
- Uruchom kompresor, który wtłoczy preparat do opony i napompuje ją do odpowiedniego ciśnienia.
Tego typu zestawy pozwalają na dokładniejsze uszczelnienie opony i jej napompowanie, co daje większą pewność na dalszą drogę. Kompresor może się przydać również w innych sytuacjach, np. przy zbyt niskim ciśnieniu w oponach.
-
Xblitz AIRBOOST kompresor samochodowy
199,00 zł z VAT Dodaj do koszyka -
Kompresor sprężarka Conflator – Brunner
240,95 zł z VAT Dodaj do koszyka -
Kompresor sprężarka powietrza Compressor 12V – Brunner
264,00 zł z VAT Dodaj do koszyka -
Cyfrowy kompresor do kół OSRAM TYREINFLATE 2000
332,00 zł z VAT Dowiedz się więcej -
Kompresor do pompowania opon OSRAM TYREinflate 200 OTI200
146,00 zł z VAT Dowiedz się więcej -
Cardos Kompresor do pompowania kół do gniazda zapalniczki 12V, 300 psi, 20 bar
62,00 zł z VAT Dowiedz się więcej
Zestaw naprawczy do opon – tylko doraźne rozwiązanie
Warto pamiętać, że zestaw naprawczy do opon to rozwiązanie tymczasowe. Nawet jeśli uda nam się uszczelnić oponę, należy jak najszybciej udać się do warsztatu wulkanizacyjnego, aby naprawić oponę w profesjonalny sposób. Niektóre uszkodzenia, takie jak przebicia o średnicy powyżej 6 mm, długie nacięcia czy uszkodzenia boczne, mogą być niemożliwe do naprawienia za pomocą zestawu. W takich przypadkach konieczna będzie wymiana opony.
Zanim zdecydujemy się na zakup zestawu naprawczego, warto zwrócić uwagę, czy jest on przystosowany do opon bezdętkowych i przeznaczony do samochodów. Chociaż zestaw z kompresorem jest najskuteczniejszy, to również niektóre spreje mogą okazać się pomocne w nagłych sytuacjach. Pamiętajmy jednak, że żadna z tych metod nie zastąpi wizyty u specjalisty, który dokładnie oceni stan opony i naprawi ją w sposób trwały.
Zestawy naprawcze do opon stały się popularnym rozwiązaniem, głównie ze względu na oszczędność miejsca i zmniejszenie wagi pojazdu. Mają swoje zalety, takie jak łatwość użycia i poręczność, ale należy pamiętać, że są to tylko doraźne środki. Regularne sprawdzanie stanu opon, w tym odpowiedniego ciśnienia, oraz szybka reakcja w przypadku przebicia, mogą znacząco zwiększyć bezpieczeństwo na drodze. Zawsze warto pamiętać o wizycie u specjalisty po tymczasowej naprawie, by upewnić się, że opona jest w pełni sprawna.