Wezwij Pomoc 24h/7

Pomoc drogowa 24/7

Zgłoś awarię online

Wypełnij formularz

+48 531 120 251

Telefoniczne zgłaszanie awarii

Serwis

+48 512 640 361

Wszystko poza zgłaszaniem awarii (8:00-16:00)

Edit Template
Wezwij Pomoc 24h/7

Pomoc drogowa 24/7

Zgłoś awarię online

Wypełnij formularz

+48 531 120 251

Telefoniczne zgłaszanie awarii

Serwis

+48 512 640 361

Wszystko poza zgłaszaniem awarii (8:00-16:00)

Edit Template

Rodzaje olejów silnikowych – który wybrać i czym się różnią?

Udostępnij na:

Olej silnikowy odgrywa kluczową rolę w pracy jednostki napędowej, odpowiadając za jej smarowanie i ochronę przed nadmiernym zużyciem. Jego właściwy dobór ma bezpośredni wpływ na żywotność silnika, osiągi pojazdu oraz zużycie paliwa. Jakie są główne różnice między olejem syntetycznym, półsyntetycznym i mineralnym? Który z nich najlepiej sprawdzi się w danym aucie?

Edit Template
Nie musisz za każdym razem szukać na nowo pomocy drogowej,
Ogólnopolska Pomoc Drogowa e-OPAK
Jesteśmy wszędzie tam gdzie nas potrzebujesz.
Edit Template

Rodzaje olejów silnikowych i ich właściwości

Olej silnikowy jest niezbędny do zmniejszenia tarcia między metalowymi elementami silnika, zapobiegając ich przegrzewaniu i zapewniając płynną pracę układu napędowego. Wyróżniamy trzy podstawowe rodzaje olejów silnikowych:

  • Olej syntetyczny – powstaje w procesie chemicznej syntezy, co zapewnia mu wysoką odporność na zmiany temperatury, stabilność i czystość. Jest najlepszym wyborem do nowoczesnych silników, ponieważ zapewnia optymalne smarowanie zarówno w wysokich, jak i niskich temperaturach.
  • Olej mineralny – uzyskiwany w procesie rafinacji ropy naftowej, ma gęstszą konsystencję i mniejszą odporność na skrajne temperatury. Jest tańszy, ale mniej efektywny od olejów syntetycznych. Stosowany głównie w starszych silnikach o dużym przebiegu.
  • Olej półsyntetyczny – stanowi kompromis pomiędzy olejem syntetycznym a mineralnym. Jest mieszanką baz syntetycznych i mineralnych, co zapewnia lepszą ochronę silnika niż olej mineralny, a jednocześnie jest tańszy od syntetycznego. Stosowany w autach o większym przebiegu, które nie wymagają najwyższej jakości smarowania.

Czy można mieszać różne rodzaje olejów silnikowych?

Mieszanie olejów różnych producentów i z różnych półek cenowych jest możliwe, pod warunkiem że mają one identyczną klasę lepkości oraz oznaczenia jakościowe API i ACEA. Można łączyć olej syntetyczny z półsyntetycznym, jednak prowadzi to do obniżenia właściwości tego pierwszego. Mieszanie oleju mineralnego z syntetycznym nie jest zalecane, ponieważ ich składy znacząco się różnią, co może negatywnie wpłynąć na pracę silnika.

Olej syntetyczny czy półsyntetyczny – który wybrać?

Najlepszy wybór to olej zgodny z zaleceniami producenta pojazdu, które można znaleźć w książce serwisowej.

  • Olej syntetyczny będzie najlepszym wyborem do nowoczesnych silników. Zapewnia doskonałe smarowanie, zmniejsza zużycie paliwa i chroni jednostkę przed osadami.
  • Olej półsyntetyczny sprawdzi się w starszych autach, które nie wymagają olejów o najwyższych parametrach. Jest to dobre rozwiązanie dla pojazdów o większym przebiegu.
  • Olej mineralny warto stosować w samochodach z bardzo dużym przebiegiem lub w autach, których silniki nie są przystosowane do syntetycznych środków smarnych.

Różnice między olejem mineralnym a syntetycznym

Podstawową różnicą jest ich odporność na temperatury i skład chemiczny.

  • Olej mineralny zawiera więcej zanieczyszczeń, co sprawia, że gorzej znosi skrajne temperatury. Jest bardziej lepki w niskich temperaturach, co może powodować problemy z rozruchem.
  • Olej syntetyczny jest bardziej odporny na wysokie i niskie temperatury, co zapewnia lepszą ochronę silnika i dłuższą żywotność jednostki napędowej.

 

Warto pamiętać, że olej syntetyczny jest droższy od mineralnego, ale zapewnia lepszą ochronę silnika.

Czy można przejść z oleju syntetycznego na mineralny?

Zmiana oleju syntetycznego na mineralny jest możliwa, ale nie zawsze zalecana. Nowoczesne silniki wymagają wysokiej jakości smarowania, a olej mineralny może nie zapewnić odpowiedniej ochrony. Taka zmiana może być uzasadniona w przypadku silników o bardzo dużym przebiegu, gdzie zużycie oleju jest wysokie, a częste dolewki byłyby kosztowne.

Jakie oznaczenia mają oleje silnikowe?

Każdy olej ma określoną klasę lepkości według norm SAE, np. 5W30, 10W40.

  • Pierwsza cyfra i litera „W” określają lepkość oleju w niskich temperaturach. Im niższa liczba, tym lepsza płynność oleju w zimie (np. 0W oznacza lepszą płynność niż 10W).
  • Druga liczba oznacza lepkość oleju w wysokich temperaturach. Im wyższa wartość, tym lepsza ochrona w upale.

 

Przykłady:

  • 5W30 – zachowuje właściwości w zakresie od -30°C do 20°C.
  • 5W40 – działa optymalnie w zakresie od -30°C do 30°C i jest gęstszy w wysokich temperaturach.

Podsumowanie

Wybór odpowiedniego oleju silnikowego jest kluczowy dla prawidłowego funkcjonowania silnika.

  • Olej syntetyczny – najlepsza ochrona, wyższa cena, zalecany do nowoczesnych silników.
  • Olej półsyntetyczny – kompromis między syntetykiem a mineralnym, odpowiedni do starszych aut.
  • Olej mineralny – budżetowe rozwiązanie dla starszych silników, mniej skuteczna ochrona.

 

Należy stosować olej zgodny z zaleceniami producenta pojazdu i unikać mieszania różnych typów środków smarnych.

Udostępnij na:

Kategorie wpisów
pomoc drogowa e-opak vector

Ogólnopolska Pomoc Drogowa

Zapewnimy Ci niezawodną pomoc drogową z naszej sprawdzonej sieci partnerów e-OPAK w Polsce, dostosowaną do Twoich potrzeb.

Wezwij Pomoc

Pomoc drogowa 24/7

Zgłoś awarię online

Wypełnij formularz

+48 531 120 251

Telefoniczne zgłaszanie awarii

Serwis

+48 512 640 361

Wszystko poza zgłaszaniem awarii (8:00-16:00)

Edit Template

e-OPAK.pl | ul. Główna 23 | 42-280 Częstochowa | woj. śląskie | tel: 531 120 251 | e-mail: kontakt@e-opak.pl | NIP: 9492101213