Niemcy
Podróżowanie samochodem po Niemczech
Niemieckie autostrady są uznawane za prawdziwy raj dla kierowców. Charakteryzują się idealnie równą nawierzchnią, wysoką kulturą jazdy wśród lokalnych kierowców i przede wszystkim są bezpłatne. Ich łączna długość wynosi 13 tysięcy kilometrów. Korzystając z tak rozbudowanej infrastruktury, łatwo można stracić czujność i dać się porwać wyobraźni. Jednak warto zachować ostrożność, gdyż choć na wielu odcinkach nie obowiązują limity prędkości, niemieckie przepisy drogowe są dość restrykcyjne, a kary za ich nieprzestrzeganie – surowe.
Wybierasz się do Niemiec?
Sprawdź obowiązujące opłaty drogowe
i zaplanuj swoją podróż do lub przez Niemcy.
Ograniczenia prędkości w Niemczech
Ograniczenia prędkości - samochody osobowe, motocykle, lekkie kampery (do 3,5 t)
W terenie zabudowanym | 50 km/h |
Poza terenem zabudowanym | 100 km/h |
Drogi ekspresowe | 130 km/h |
Autostrady | Bez limitu |
Przy widoczności poniżej 50 metrów, spowodowanej mgłą, śniegiem lub deszczem, obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h dla wszystkich pojazdów poza obszarami zabudowanymi.
Trasy szybkiego ruchu to drogi z jezdniami przeznaczonymi dla jednego kierunku ruchu, oddzielone pasem rozdziału lub innymi konstrukcjami.
Na autostradach nie obowiązują limity prędkości, chyba że znaki drogowe stanowią inaczej. Zalecana prędkość to 130 km/h.
Ograniczenia prędkości - ciężkie kampery (powyżej 3,5 t)
W terenie zabudowanym | 50 km/h |
Poza terenem zabudowanym | 80 km/h |
Drogi ekspresowe | 100 km/h |
Autostrady | 100 km/h |
Ograniczenia prędkości - zestawy (auto osobowe + przyczepa)
W terenie zabudowanym | 50 km/h |
Poza terenem zabudowanym | 80 km/h |
Drogi ekspresowe | 80 km/h |
Autostrady | 80 km/h |
Ograniczenia prędkości z dodatkowym znakiem „Bei Nässe” dotyczą wszystkich pojazdów i obowiązują tylko wtedy, gdy pada deszcz lub nawierzchnia jest mokra. – Więcej możesz przeczytać w naszym wpisie: Co oznacza “bei Nässe” przy niemieckich znakach ograniczenia prędkości?
Gdy Twoje auto Cię zawiedzie w drodze do Niemiec,
Ogólnopolska Pomoc Drogowa e-OPAK
My nie zawodzimy. Jesteśmy zawsze tam gdzie tego potrzebujesz.Kampery i przyczepy w Niemczech
Maksymalne wymiary pojazdów w Niemczech
Szerokość | Długość | |
Samochód osobowy bez przyczepy (np. kamper) | 2.55 m | 12 m |
Przyczepa (z dyszlem) | 2.55 m | 12 m |
Zestaw (auto z przyczepą) | 2.55 m | 18 m |
Przyczepy i kampery, których wymiary przekraczają dozwolone limity, wymagają specjalnego zezwolenia. Takie pozwolenie oraz dodatkowe informacje można zazwyczaj uzyskać w odpowiednich lokalnych urzędach powiatowych lub drogowych. Decyzja o tym, czy pojazd o nadmiarowych wymiarach wymaga dodatkowych środków zabezpieczających (tablice ostrzegawcze, dodatkowe oświetlenie itp.), należy do właściwego organu, który również wydaje odpowiednie zezwolenie.
Nocowanie na dziko w Niemczech
Możliwy jest nocleg na parkingu w kamperze, jeśli służy odpoczynkowi w trakcie podróży. Nie wolno jednak tworzyć wokół kampera biwaku. Niestety, dzikie biwakowanie i stawianie kamperów w Niemczech nie jest oficjalnie dozwolone. Przestrzegając zasad zachowania, będąc uprzejmym i nie zanieczyszczając środowiska, często przymyka się na to oko.
Za dzikie rozstawienie namiotu, poza terenem prywatnym lub oficjalnym polem namiotowym, grozi kara do 100 euro. Jeśli zanieczyszczasz środowisko, kary mogą być znacznie wyższe, zależnie od regionu. Ważne jest, aby nie biwakować na terenie prywatnym oraz w obszarach chronionych przyrodniczo, co może skutkować wysokimi karami.
Przykładowe kary to:
- Zanieczyszczenie natury, uszkodzenie przez ogień lub naruszenie miru domowego: od 1.000 euro
- Biwakowanie w obszarze chronionym krajobrazu lub ognisko bez zezwolenia: do 5.000 euro
Jedna noc | Kilka nocy | |
Na ulicach i parkingach | Częściowo dozwolone | Niedozwolone |
Na terenie prywatnym | Tylko za pozwoleniem właściciela | Tylko za pozwoleniem właściciela |
Planujesz urlop w Niemczech?
Nie zapomnij o ubezpieczeniu turystycznym
dopasowanym do Twoich potrzeb.
Koszty Leczenia i Assistance | NNW | Odpowiedzialność Cywilna | Bagaż podróżny
Wymagane dokumenty w Niemczech
Dowód osobisty lub paszport w Niemczech
Aby móc legalnie przebywać na terenie Niemiec, należy posiadać przy sobie dowód osobisty w formie dokumentu lub paszport. Dowód elektroniczny z aplikacji mObywatel nie jest honorowany.
Prawo jazdy w Niemczech
W Niemczech honorowane jest Polskie prawo jazdy. Należy jednak mieć przy sobie prawo jazdy w formie dokumentu, jego elektroniczna wersja nie jest honorowana.
Dowód rejestracyjny pojazdu lub przyczepy w Niemczech
Podczas przemieszczania się po drogach Niemiec należy mieć przy sobie dowód rejestracyjny pojazdu oraz przyczepy, jeśli się z nią porusza. Dodatkowo wymagane jest posiadanie potwierdzenia ubezpieczenia.
Oznakowanie kraju pochodzenia pojazdu w Niemczech
Samochód na zagranicznych numerach rejestracyjnych musi być oznakowany kodem kraju z jakiego pochodzi. Może to być osobna naklejka (PL) lub oznakowanie kraju na rejestracjach europejskich. Wszystkie europejskie białe tablice rejestracyjne posiadają znaczek kraju z którego dany pojazd pochodzi. Jadąc jednak samochodem na czarnych tablicach, musimy przykleić oznakowanie kraju pochodzenia pojazdu.
Ważne przepisy ruchu drogowego w Niemczech
Ile promili może mieć kierowca w Niemczech
Limit alkoholu we krwi wynosi 0,5 promila.
Wszyscy kierowcy, którzy nie ukończyli jeszcze 21. roku życia oraz wszyscy początkujący kierowcy, którzy są w okresie próbnym, podlegają absolutnemu zakazowi spożywania alkoholu.
Specyfika sygnalizacji świetlnej w Niemczech
Zielona strzałka na tabliczce skierowana w prawo przy sygnalizatorze oznacza, że po zatrzymaniu na czerwonym świetle można ostrożnie skręcić w prawo ustępując pierwszeństwa innym pojazdom (działanie podobne jak zielone strzałki w Polsce).
Pierwszeństwo na drogach w Niemczech
Na skrzyżowaniach i przy zjazdach pierwszeństwo ma pojazd nadjeżdżający z prawej strony, chyba że oznakowanie drogowe stanowi inaczej.
Gdy na wjeździe na rondo umieszczone są znaki 215 (niebieskie koło z trzema białymi strzałkami skierowanymi przeciwnie do ruchu wskazówek zegara) i 205 („ustąp pierwszeństwa”), ruch na rondzie ma pierwszeństwo, a pojazdy wjeżdżające muszą zatrzymać się.
Jeśli brakuje znaku „ustąp pierwszeństwa”, rondo funkcjonuje jak zwykłe skrzyżowanie z zasadą „prawej ręki”.
Gdy na dojeździe do ronda występuje kombinacja znaków 205 i 215, przy wjeździe nie należy używać kierunkowskazów. Natomiast opuszczając rondo, kierowcy są zobowiązani do ich używania.
Opuszczając rondo, kierowcy muszą również ustąpić pierwszeństwa pieszym. Jednak przy wjeździe na rondo piesi nie mają pierwszeństwa.
Wyprzedzanie w Niemczech
Na przejściach dla pieszych obowiązuje zakaz wyprzedzania.
Podczas wyprzedzania rowerów w obszarach zabudowanych należy zachować minimalny odstęp 1,5 metra, natomiast poza obszarami zabudowanymi – 2 metry.
Na dwupasmowych drogach obowiązuje ogólny zakaz wyprzedzania, gdy szkolne lub liniowe autobusy zbliżają się do przystanku z włączonymi światłami awaryjnymi. Gdy autobus stoi, można przejeżdżać obok niego tylko z prędkością kroczącą. Dotyczy to również ruchu z przeciwnego kierunku.
Zasady parkowania i zatrzymywania się w Niemczech
Zatrzymywanie się jest niedozwolone na wąskich i nieprzejrzystych drogach, w rejonie ostrych zakrętów, na pasach do włączania się i zjeżdżania, na przejazdach kolejowych, przed i na wyznaczonych dojazdach do straży pożarnej.
W strefie ograniczonego zakazu zatrzymywania dozwolone jest wsiadanie i wysiadanie z pojazdu oraz załadunek i rozładunek.
Parkowanie na ścieżkach rowerowych i chodnikach jest zabronione. Parkowanie na chodniku może być dozwolone, o ile znak drogowy 315 na to pozwala (znak graficznie wskazuje, czy można parkować dwoma, czy czteroma kołami).
Na miejscach parkingowych dla osób niepełnosprawnych można parkować tylko z niebieskim unijnym znaczkiem parkingowym, który musi być wyraźnie widoczny.
Używanie świateł w Niemczech
Zasada ogólna nakazuje włączenie świateł w tunelu, przy złych warunkach widoczności i w nocy. Zaleca się również jazdę na światłach mijania lub, alternatywnie, na światłach do jazdy dziennej.
Światła przeciwmgielne, zarówno przednie, jak i tylne, można używać tylko wtedy, gdy widoczność jest mniejsza niż 50 metrów. Do oceny widoczności można wykorzystać słupki drogowe umieszczone przy krawędzi jezdni. Na drogach krajowych i autostradach zazwyczaj są one rozmieszczone co 50 metrów.
Używanie telefonu komórkowego podczas jazdy w Niemczech
Rozmowy telefoniczne podczas prowadzenia pojazdu są dozwolone tylko przy użyciu zestawu głośnomówiącego.
Ponadto, podczas kierowania pojazdem zakazane jest używanie wszelkich urządzeń elektronicznych przeznaczonych do komunikacji, informacji lub organizacji.
Urządzenia te można używać tylko wtedy, gdy silnik jest „całkowicie” wyłączony.
Wyjątkowe znaki drogowe w Niemczech
Stosowanie fotelików samochodowych dla dzieci w Niemczech
Dzieci do ukończenia 12. roku życia, które nie przekraczają 150 cm wzrostu, mogą być przewożone na przednich i tylnych siedzeniach tylko w odpowiednich fotelikach z certyfikatem ECE nr 44.
Użycie fotelików dziecięcych montowanych tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu jest dozwolone w pojazdach z poduszką powietrzną pasażera tylko wtedy, gdy poduszka ta jest wyłączona.
Obowiązkowe wyposażenie samochodu w Niemczech
W Niemczech obowiązkowym wyposażeniem samochodu jest:
- Światło ostrzegawcze (dla pojazdów powyżej 3,5 t)
- Apteczka (o normie DIN 13164)
- Trójkąt ostrzegawczy
- Gaśnica (nieobowiązkowa, ale zalecana)
- Pasy bezpieczeństwa dla wszystkich pasażerów
- Kamizelka odblaskowa (nieobowiązkowa, ale zalecana)
W każdym pojeździe, niezależnie od liczby osób podróżujących, musi znajdować się kamizelka ostrzegawcza. Ustawodawca nie wprowadził obowiązku noszenia kamizelki, licząc na odpowiedzialność uczestników ruchu. Zaleca się jej używanie, szczególnie podczas awarii lub wypadków w nocy lub przy złej widoczności, także dla pasażerów na drodze. Przepisowe kamizelki w Niemczech muszą być czerwone, żółte lub pomarańczowe i spełniać normę EN ISO 20471:2013. Kamizelki zgodne z tą normą mają odpowiedni naszywany znacznik wewnątrz. W Niemczech uznaje się również kamizelki spełniające starszą normę DIN EN 471 (DIN EN 471:2003+A1:2007, wydanie marzec 2008), która została zastąpiona normą EN ISO 20471:2013 w dniu 30.09.2013. Kamizelki ostrzegawcze najlepiej przechowywać w schowku, aby były łatwo dostępne w razie potrzeby.
Jak postępować podczas wypadku lub awarii w Niemczech
Zabezpiecz miejsce wypadku: włącz światła awaryjne, a następnie ustaw trójkąt ostrzegawczy w odległości od 50 do 100 metrów. Pojazdy o masie powyżej 3,5 t muszą dodatkowo ustawić lampę ostrzegawczą obok trójkąta.
Policję należy wezwać zawsze, gdy w wypadek zaangażowane są samochody wynajmowane lub firmowe, przy większych szkodach materialnych oraz gdy ktoś został ranny.
Holowanie pojazdów w Niemczech
Holowanie pojazdów na autostradzie jest dozwolone tylko do najbliższego zjazdu, a na pozostałych drogach do najbliższego warsztatu. W obu pojazdach należy włączyć światła awaryjne. Holowanie motocykli jest niedozwolone.
Oznaczanie ładunków wystających poza obrys samochodu w Niemczech
Ładunek może wystawać maksymalnie o 3 metry do tyłu na odległość do 100 km, a przy dłuższych dystansach maksymalnie o 1,5 metra. Przy obliczaniu odległości uwzględnia się tylko trasy przejeżdżane w Niemczech, odcinki za granicą nie są brane pod uwagę.
Jeśli najbardziej wysunięta część ładunku wystaje ponad 1 metr poza tylne odblaski pojazdu, musi być oznaczona jaskrawoczerwoną flagą o minimalnych wymiarach 30 x 30 cm, czerwonym światłem lub odblaskiem, lub jaskrawoczerwoną tablicą zawieszoną na sznurku lub odpowiednim cylindrycznym obiektem.
Ładunek nie może wystawać poza przednią część pojazdu.
Opony zimowe w Niemczech
Obowiązuje sytuacyjny obowiązek używania opon zimowych. Opony zimowe muszą być zamontowane na wszystkich kołach. Aktualne opony zimowe można rozpoznać po symbolu Alpine, który przedstawia piktogram góry ze śnieżynką.
Kontrola policji w Niemczech
Policjanci mają prawo zatrzymywać uczestników ruchu drogowego do kontroli. Należy stosować się do poleceń funkcjonariuszy policji.
Kontrole drogowe obejmują zarówno sprawdzenie zdolności kierującego do prowadzenia pojazdu, jak i kontrolę dokumentów wymaganych przepisami ruchu drogowego, a także ocenę stanu, wyposażenia i załadunku pojazdów.
Mandaty w Niemczech
Policja może na miejscu wystawiać mandaty. Ich wysokość jest ustalana zgodnie z tzw. katalogiem mandatów. W przypadku osób spoza kraju, policja może zabezpieczyć zapłatę mandatu lub kary pieniężnej przez pobranie kaucji. W przypadku szczególnie poważnych wykroczeń możliwe jest skonfiskowanie pojazdu.