Od 7 lipca 2024 roku w Unii Europejskiej nowe samochody będą musiały być wyposażone w pięć dodatkowych systemów bezpieczeństwa ADDW (Advanced Driver Distraction Warning).
Te inteligentne rozwiązania mają na celu znaczącą poprawę bezpieczeństwa na drogach, monitorując nie tylko otoczenie pojazdu, ale również zachowanie samego kierowcy.
Gdy Twoje auto Cię zawiedzie,
Ogólnopolska Pomoc Drogowa e-OPAK
My nie zawodzimy. Jesteśmy zawsze tam gdzie tego potrzebujesz.Jakie systemy ADDW staną się obowiązkowe?
Inteligentny asystent prędkości (ISA): System ten będzie automatycznie dostosowywał prędkość jazdy do obowiązujących ograniczeń, wykorzystując do tego kamery i mapy nawigacyjne. Kierowca będzie mógł ustawić dopuszczalną tolerancję przekroczenia prędkości, np. 5 km/h.
System ostrzegający podczas cofania (RSA): System ten ostrzeże kierowcę o przeszkodach lub innych pojazdach podczas cofania, wykorzystując czujniki ultradźwiękowe lub kamery. Może również automatycznie zahamować pojazd, aby uniknąć kolizji.
System monitorujący uwagę kierowcy (DDA): Ten system będzie monitorował wzrok i ruchy głowy kierowcy, aby ocenić jego poziom skupienia na jeździe. W razie potrzeby system uruchomi alarm dźwiękowy lub wizualny, a nawet wibracje fotela.
System rejestrujący parametry jazdy (EDR): System ten będzie rejestrował dane takie jak prędkość, czas jazdy, siłę hamowania i przyspieszania. Te informacje mogą być wykorzystane w razie wypadku lub do analizy stylu jazdy przez kierowcę lub flotę.
System awaryjnego hamowania (AEB): System ten automatycznie zahamuje samochód, jeśli wykryje ryzyko kolizji z innym pojazdem lub pieszym. System AEB działa w różnych scenariuszach, np. podczas jazdy z prędkością do 80 km/h (AEB-City) lub do 200 km/h (AEB-Interurban).
Na co będzie patrzeć kamera w kabinie?
System monitorujący uwagę kierowcy DDA będzie wykorzystywał kamerę zamontowaną w kabinie pasażerskiej, aby obserwować twarz, ruchy głowy jak i ruchy gałek ocznych kierowcy. Kamera będzie uruchamiać się automatycznie od prędkości 20 km/h i może pracować zarówno w dzień, jak i w nocy. Ma ona za zadanie wykrywanie dekoncentracji lub zmęczenia kierowcy i alarmowania o tym za pomocą systemu DDA.
Możliwość dezaktywacji systemów ADDW
Systemy ADDW będzie można dezaktywować, ale będą one uruchamiane na nowo po każdym kolejnym rozruchu silnika. W zależności od oprogramowania danego samochodu, funkcje wyłączania poszczególnych systemów mogą być trudne do zlokalizowania. Producenci mogą również uniemożliwić dezaktywację niektórych systemów, np. DDA.
Korzyści i wyzwania nowych systemów bezpieczeństwa
Nowe systemy ADDW mają wiele zalet:
- Zwiększenie bezpieczeństwa na drogach
- Redukcja liczby wypadków i ofiar śmiertelnych
- Lepsza ochrona pieszych i rowerzystów
- Mniejszy stres i zmęczenie podczas jazdy
- Ułatwienie jazdy początkującym kierowcom
Jednakże, istnieją również pewne wyzwania:
- Koszty implementacji i utrzymania systemów
- Kwestie prywatności i bezpieczeństwa danych
- Możliwość nadużyć systemów przez kierowców
- Ryzyko uzależnienia się od systemów
Podsumowanie
Nowe systemy ADDW to ważny krok w kierunku bardziej bezpiecznych dróg. Chociaż niektóre z nich mogą być postrzegane jako ingerencja w komfort jazdy, ich zalety w postaci zwiększonego bezpieczeństwa zdecydowanie przeważają nad wadami.