Wezwij Pomoc 24h/7

Pomoc drogowa 24/7

Zgłoś awarię online

Wypełnij formularz

+48 531 120 251

Telefoniczne zgłaszanie awarii

Serwis

+48 512 640 361

Wszystko poza zgłaszaniem awarii (8:00-16:00)

Edit Template
Wezwij Pomoc 24h/7

Pomoc drogowa 24/7

Zgłoś awarię online

Wypełnij formularz

+48 531 120 251

Telefoniczne zgłaszanie awarii

Serwis

+48 512 640 361

Wszystko poza zgłaszaniem awarii (8:00-16:00)

Edit Template

Opłaty za niemieckie drogi uzależnione m.in. od emisji CO2. Od grudnia 2023 weszły nowe stawki

Udostępnij na:

Niemcy znacząco zwiększyli stawki myta dla ciężarówek korzystających z autostrad i dróg krajowych, co niewątpliwie przełoży się na wyższe koszty dla polskich użytkowników tych dróg. Trudno jest przypuszczać, że przewoźnicy zaakceptują te dodatkowe koszty bez wpływu na swoje ceny.

Wraz z nadejściem grudnia 2023 roku, Niemcy wprowadzili nowe przepisy dotyczące myta, które zaczęły obowiązywać od pierwszego dnia miesiąca. Aktualnie, wysokość opłat drogowych dla ciężarówek na niemieckich autostradach i drogach krajowych jest ustalana także na podstawie klasy emisji CO2 pojazdu. To działanie wpisuje się w szersze ramy regulacji unijnych i podkreśla zobowiązanie do promowania ekologiczniejszego transportu.

Gdy Twoje auto Cię zawiedzie,

Ogólnopolska Pomoc Drogowa e-OPAK

My nie zawodzimy. Jesteśmy zawsze tam gdzie tego potrzebujesz.

Wysokość opłaty drogowej dla ciężarówek będzie uzależniona od emisji CO2

Od 1 grudnia 2023 roku, Niemcy zaimplementowały cztery kluczowe modyfikacje. Pierwszą z nich jest wprowadzenie klasy emisji CO2 jako nowego kryterium wpływającego na wysokość opłat drogowych. Inną istotną zmianą jest zwiększenie opłat związanych z emisją CO2, co ma bezpośredni wpływ na finalne koszty. Dodatkowo, wycofano kategorię redukcji emisji cząstek stałych (PMK) i zastąpiono ją nowym kryterium w postaci maksymalnej masy całkowitej pojazdu (MMC), zamiast dotychczasowego wskaźnika dopuszczalnej masy całkowitej (DMC).

Już z początkiem nowego roku, 1 stycznia 2024, opłaty drogowe zostaną rozszerzone na pojazdy napędzane gazem ziemnym (CNG/LNG). Pojazdy elektryczne oraz te wykorzystujące silniki wodorowe, w tym ogniwami paliwowymi, będą zwolnione z opłat do końca grudnia 2025 roku. Od 1 stycznia 2026 roku, użytkownicy pojazdów zeroemisyjnych zostaną obciążeni 25% stawką opłat za użytkowanie infrastruktury oraz częściowymi opłatami za hałas i zanieczyszczenie powietrza.

W lipcu 2024 roku, system opłat drogowych zostanie rozszerzony na pojazdy o masie powyżej 3,5 tony. Warto zaznaczyć, że opłaty będą dotyczyć zestawów drogowych jedynie, gdy maksymalna masa całkowita ciągnika przekroczy 3,5 tony.

Jak nowe opłaty drogowe wyglądają w praktyce?

Bez wątpienia, wzrost stawek myta odczują zarówno przewoźnicy, jak i ostatecznie konsumenci, na których koszty te zostaną przeniesione. Zmiany te są znaczne w porównaniu do poprzednich stawek. Na przykład, zestaw spełniający normę Euro 6 o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 18 ton i z pięcioma osiami, który wcześniej wiązał się z opłatą 19 centów za kilometr niezależnie od emisji CO2, obecnie w przypadku najniższej klasy emisji CO2, kosztuje 34,8 centa za kilometr.

Zauważalne zmiany dotyczą również pojazdów o mniejszej masie. Dla kategorii wagowej od 7,5 do 11,99 ton, poprzednia stawka wynosiła 9,8 centa za kilometr, teraz wzrosła do 17,8 centa, z czego 8 centów jest efektem emisji CO2.

Korzystanie z najstarszych pojazdów, czyli tych spełniających normę Euro 1 lub Euro 0, okazuje się teraz jeszcze mniej ekonomiczne. Dla pojazdów o masie do 11,99 ton stawka wzrosła z 19,7 centa do 27,7 centa za kilometr. W przypadku cięższych pojazdów, o masie powyżej 18 ton i z pięcioma osiami, opłata skoczyła z 35,4 centa do 51,6 centa za kilometr.

Czy zmieniły się opłaty drogowe dla samochodów osobowych i kamperów?

Jeśli planujesz podróż po Niemczech samochodem osobowym lub kamperem, mamy dobre wieści. Większość pojazdów osobowych i kamperów o masie do 3,5 tony jest zwolniona z opłat drogowych. Oznacza to, że możesz cieszyć się większością niemieckich autostrad i dróg federalnych bez dodatkowych kosztów. Jednak, jak to zwykle bywa, istnieją pewne wyjątki. Niektóre tunele i mosty mogą wymagać opłaty, nawet jeśli podróżujesz lekkim pojazdem. Zawsze warto sprawdzić to przed podróżą, aby uniknąć niespodzianek.

Sytuacja wygląda nieco inaczej dla kamperów o masie przekraczającej 3,5 tony. Tutaj możliwe są dodatkowe opłaty drogowe, ale nie wszystkie cięższe kampery będą musiały je płacić. Istnieją bowiem określone kryteria, które mogą zwolnić niektóre z tych pojazdów z obowiązku uiszczania opłat. Aby dowiedzieć się więcej o tych warunkach oraz o szczegółach dotyczących opłat drogowych dla aut osobowych i kamperów w Niemczech, zachęcamy do odwiedzenia naszej strony z opłatami drogowymi w Niemczech. Znajdziesz tam kompleksowe informacje, które pomogą Ci przygotować się do podróży i zaplanować ją z uwzględnieniem ewentualnych opłat drogowych.

Pamiętaj, że znajomość przepisów dotyczących opłat drogowych może znacząco ułatwić planowanie podróży i pozwolić uniknąć nieprzewidzianych wydatków. Sprawdź zatem koniecznie, jakie zasady obowiązują dla Twojego pojazdu, i ciesz się bezproblemową podróżą po Niemczech.

Udostępnij na:

Kategorie wpisów
pomoc drogowa e-opak vector

Ogólnopolska Pomoc Drogowa

Zapewnimy Ci niezawodną pomoc drogową z naszej sprawdzonej sieci partnerów e-OPAK w Polsce, dostosowaną do Twoich potrzeb.

Wezwij Pomoc

Pomoc drogowa 24/7

Zgłoś awarię online

Wypełnij formularz

+48 531 120 251

Telefoniczne zgłaszanie awarii

Serwis

+48 512 640 361

Wszystko poza zgłaszaniem awarii (8:00-16:00)

Edit Template

e-OPAK.pl | ul. Główna 23 | 42-280 Częstochowa | woj. śląskie | tel: 531 120 251 | e-mail: kontakt@e-opak.pl | NIP: 9492101213