fbpx
Logo e-OPAK - Ogólnopolska Pomoc Drogowa
Wezwij Pomoc 24h/7

Pomoc drogowa 24/7

Zgłoś awarię online

Wypełnij formularz

+48 531 120 251

Telefoniczne zgłaszanie awarii

Serwis

+48 512 640 361

Wszystko poza zgłaszaniem awarii (8:00-16:00)

Edit Template
Start » Blog » Aktualności drogowe » Opłaty za niemieckie drogi uzależnione m.in. od emisji CO2. Od grudnia 2023 weszły nowe stawki

Opłaty za niemieckie drogi uzależnione m.in. od emisji CO2. Od grudnia 2023 weszły nowe stawki

Niemcy znacząco zwiększyli stawki myta dla ciężarówek korzystających z autostrad i dróg krajowych, co niewątpliwie przełoży się na wyższe koszty dla polskich użytkowników tych dróg. Trudno jest przypuszczać, że przewoźnicy zaakceptują te dodatkowe koszty bez wpływu na swoje ceny.

Wraz z nadejściem grudnia 2023 roku, Niemcy wprowadzili nowe przepisy dotyczące myta, które zaczęły obowiązywać od pierwszego dnia miesiąca. Aktualnie, wysokość opłat drogowych dla ciężarówek na niemieckich autostradach i drogach krajowych jest ustalana także na podstawie klasy emisji CO2 pojazdu. To działanie wpisuje się w szersze ramy regulacji unijnych i podkreśla zobowiązanie do promowania ekologiczniejszego transportu.

Gdy Twoje auto Cię zawiedzie,

Ogólnopolska Pomoc Drogowa e-OPAK

My nie zawodzimy. Jesteśmy zawsze tam gdzie tego potrzebujesz.

Wysokość opłaty drogowej dla ciężarówek będzie uzależniona od emisji CO2

Od 1 grudnia 2023 roku, Niemcy zaimplementowały cztery kluczowe modyfikacje. Pierwszą z nich jest wprowadzenie klasy emisji CO2 jako nowego kryterium wpływającego na wysokość opłat drogowych. Inną istotną zmianą jest zwiększenie opłat związanych z emisją CO2, co ma bezpośredni wpływ na finalne koszty. Dodatkowo, wycofano kategorię redukcji emisji cząstek stałych (PMK) i zastąpiono ją nowym kryterium w postaci maksymalnej masy całkowitej pojazdu (MMC), zamiast dotychczasowego wskaźnika dopuszczalnej masy całkowitej (DMC).

Już z początkiem nowego roku, 1 stycznia 2024, opłaty drogowe zostaną rozszerzone na pojazdy napędzane gazem ziemnym (CNG/LNG). Pojazdy elektryczne oraz te wykorzystujące silniki wodorowe, w tym ogniwami paliwowymi, będą zwolnione z opłat do końca grudnia 2025 roku. Od 1 stycznia 2026 roku, użytkownicy pojazdów zeroemisyjnych zostaną obciążeni 25% stawką opłat za użytkowanie infrastruktury oraz częściowymi opłatami za hałas i zanieczyszczenie powietrza.

W lipcu 2024 roku, system opłat drogowych zostanie rozszerzony na pojazdy o masie powyżej 3,5 tony. Warto zaznaczyć, że opłaty będą dotyczyć zestawów drogowych jedynie, gdy maksymalna masa całkowita ciągnika przekroczy 3,5 tony.

Jak nowe opłaty drogowe wyglądają w praktyce?

Bez wątpienia, wzrost stawek myta odczują zarówno przewoźnicy, jak i ostatecznie konsumenci, na których koszty te zostaną przeniesione. Zmiany te są znaczne w porównaniu do poprzednich stawek. Na przykład, zestaw spełniający normę Euro 6 o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 18 ton i z pięcioma osiami, który wcześniej wiązał się z opłatą 19 centów za kilometr niezależnie od emisji CO2, obecnie w przypadku najniższej klasy emisji CO2, kosztuje 34,8 centa za kilometr.

Zauważalne zmiany dotyczą również pojazdów o mniejszej masie. Dla kategorii wagowej od 7,5 do 11,99 ton, poprzednia stawka wynosiła 9,8 centa za kilometr, teraz wzrosła do 17,8 centa, z czego 8 centów jest efektem emisji CO2.

Korzystanie z najstarszych pojazdów, czyli tych spełniających normę Euro 1 lub Euro 0, okazuje się teraz jeszcze mniej ekonomiczne. Dla pojazdów o masie do 11,99 ton stawka wzrosła z 19,7 centa do 27,7 centa za kilometr. W przypadku cięższych pojazdów, o masie powyżej 18 ton i z pięcioma osiami, opłata skoczyła z 35,4 centa do 51,6 centa za kilometr.

Czy zmieniły się opłaty drogowe dla samochodów osobowych i kamperów?

Jeśli planujesz podróż po Niemczech samochodem osobowym lub kamperem, mamy dobre wieści. Większość pojazdów osobowych i kamperów o masie do 3,5 tony jest zwolniona z opłat drogowych. Oznacza to, że możesz cieszyć się większością niemieckich autostrad i dróg federalnych bez dodatkowych kosztów. Jednak, jak to zwykle bywa, istnieją pewne wyjątki. Niektóre tunele i mosty mogą wymagać opłaty, nawet jeśli podróżujesz lekkim pojazdem. Zawsze warto sprawdzić to przed podróżą, aby uniknąć niespodzianek.

Sytuacja wygląda nieco inaczej dla kamperów o masie przekraczającej 3,5 tony. Tutaj możliwe są dodatkowe opłaty drogowe, ale nie wszystkie cięższe kampery będą musiały je płacić. Istnieją bowiem określone kryteria, które mogą zwolnić niektóre z tych pojazdów z obowiązku uiszczania opłat. Aby dowiedzieć się więcej o tych warunkach oraz o szczegółach dotyczących opłat drogowych dla aut osobowych i kamperów w Niemczech, zachęcamy do odwiedzenia naszej strony z opłatami drogowymi w Niemczech. Znajdziesz tam kompleksowe informacje, które pomogą Ci przygotować się do podróży i zaplanować ją z uwzględnieniem ewentualnych opłat drogowych.

Pamiętaj, że znajomość przepisów dotyczących opłat drogowych może znacząco ułatwić planowanie podróży i pozwolić uniknąć nieprzewidzianych wydatków. Sprawdź zatem koniecznie, jakie zasady obowiązują dla Twojego pojazdu, i ciesz się bezproblemową podróżą po Niemczech.

Oceń tą stronę