Wezwij Pomoc 24h/7

Pomoc drogowa 24/7

Zgłoś awarię online

Wypełnij formularz

+48 531 120 251

Telefoniczne zgłaszanie awarii

Serwis

+48 512 640 361

Wszystko poza zgłaszaniem awarii (8:00-16:00)

Edit Template
Wezwij Pomoc 24h/7

Pomoc drogowa 24/7

Zgłoś awarię online

Wypełnij formularz

+48 531 120 251

Telefoniczne zgłaszanie awarii

Serwis

+48 512 640 361

Wszystko poza zgłaszaniem awarii (8:00-16:00)

Edit Template

Kupno samochodu elektrycznego? 10 porad dla początkujących

Udostępnij na:

Osoby, które chcą kupić samochód elektryczny, muszą zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii, szczególnie jeśli są początkujące. e-OPAK przygotował odpowiedzi na dziesięć najważniejszych pytań.

  • Problem z zasięgiem
  • Co powinno oferować auto elektryczne?
  • Porady dotyczące ładowania

Nie każdy, kto planuje zakup samochodu elektrycznego, zna pojęcia takie jak moc ładowania, kWh, karty ładowania czy rekuperacja. Dlatego warto zapoznać się z podstawowymi aspektami przed zakupem. e-OPAK zebrał dla Ciebie najważniejsze informacje.

Gdy Twoje auto Cię zawiedzie,

Ogólnopolska Pomoc Drogowa e-OPAK

My nie zawodzimy. Jesteśmy zawsze tam gdzie tego potrzebujesz.

1. Nie oszczędzaj na niewłaściwych rzeczach

Przy zakupie samochodu cena jest oczywiście kluczowym kryterium. Jeśli jednak planujesz pokonywać długie dystanse, nie powinieneś oszczędzać na akumulatorze. Gdy w ofercie dostępne są dwa rozmiary akumulatorów, lepszym (choć droższym) wyborem może być większy zasobnik energii.

Warto również dokładnie sprawdzić, czy wybrana oferta zawiera wszystkie istotne dla samochodu elektrycznego elementy wyposażenia. Należą do nich podgrzewane siedzenia, a być może także podgrzewana kierownica, nawigacja z automatycznym planowaniem ładowania, pompa ciepła oraz wysoka moc ładowania, która decyduje o tym, jak szybko można ponownie naładować baterię.

2. Zapoznaj się z technologią samochodów elektrycznych

Aby zrozumieć, na co zwracać uwagę przy zakupie samochodu elektrycznego, warto poznać technologię napędu. Kluczowy dla zasięgu auta elektrycznego jest styl jazdy, który każdy kierowca może dostosować.

Wpływ na zasięg mają także sezonowe zmiany temperatury zewnętrznej. Można się na nie przygotować: zimą nie należy niepotrzebnie zwiększać ogrzewania i ograniczać je do fotela kierowcy, jeśli jedziesz sam. Warto również korzystać z podgrzewanych siedzeń. W razie potrzeby wybierz tryb jazdy Eco, który ogranicza moc silnika.

Ważne jest również, by wiedzieć, że wahania podczas szybkiego ładowania przy stacji DC są normalne. Optymalne szybkie ładowanie jest możliwe tylko wtedy, gdy akumulator został odpowiednio wstępnie podgrzany. Proces ten może odbywać się automatycznie, gdy stacja szybkiego ładowania jest ustawiona jako cel w nawigacji, lub ręcznie. Samochód elektryczny powinien być odpowiednio wyposażony technicznie, aby sprostać tym wymaganiom.

3. Uwzględnij lokalizację swojego miejsca zamieszkania

Dla kierowców samochodów elektrycznych różnice między mieszkaniem w mieście a na wsi nabierają nowego znaczenia. Na wsi zazwyczaj można zaparkować samochód przed domem, gdzie można go ładować – najlepiej w wiacie lub garażu.

Mieszkańcy miast bez własnego miejsca parkingowego muszą dokładnie przemyśleć, gdzie i jak będą parkować oraz ładować swoje samochody. Ładowanie przy publicznej stacji w mieście jest droższe, a znalezienie miejsca do ładowania w pobliżu domu często bywa trudne. Istnieje niewiele punktów ładowania, o które rywalizują wszyscy mieszkańcy posiadający samochody elektryczne. Dodatkowo czas postoju przy stacji ładowania (określany przez miasto) lub czas samego ładowania (określany przez dostawcę usług) często jest ograniczony.

4. Ważne: Wallbox w domu

Korzystanie z własnego wallboxa to najwygodniejszy i najtańszy sposób ładowania akumulatora samochodu. Poza niższą ceną prądu dla gospodarstw domowych, wallbox generuje o połowę mniejsze straty energii w porównaniu do zwykłego gniazdka elektrycznego, które dodatkowo powoduje zbyt długie czasy ładowania.

Wallbox jest również niezbędny ze względów bezpieczeństwa. Musi być zainstalowany przez wykwalifikowanego elektryka, który zajmie się również instalacją zasilania, jeśli będzie to konieczne (nigdy nie rób tego samodzielnie!).

Jeśli w domu jest zainstalowana instalacja fotowoltaiczna, inwestycja w wallboxa staje się jeszcze bardziej opłacalna dzięki możliwości wykorzystania własnej energii do ładowania samochodu. Ważne: do tego potrzebny jest odpowiedni wallbox oraz właściwe zarządzanie energią.

5. Problem z obiecywanym zasięgiem

Deklarowane przez producentów zasięgi samochodów elektrycznych należy traktować ostrożnie. Procedura pomiarowa WLTP, według której określane są te wartości, zakłada niemal idealne warunki i stosunkowo niskie prędkości jazdy. Osiągnięcie wartości podanej w prospekcie jest możliwe tylko wtedy, gdy jeździ się dokładnie tak, jak w cyklu testowym, co rzadko zdarza się w rzeczywistości.

Już sama niska temperatura akumulatora zimą znacząco zmniejsza zasięg. W mroźnych warunkach różnica między deklarowanym zasięgiem a rzeczywistym może być ogromna. Ponadto przy prędkościach 130 km/h lub wyższych na autostradzie zasięg również gwałtownie się zmniejsza. Należy zawsze być na to przygotowanym.

6. Dlaczego warto planować przystanki na ładowanie

Ładowanie samochodu w domu jest wygodne i nie wymaga dużo czasu, ale na trasie mogą pojawić się problemy, takie jak uszkodzone lub zajęte stacje ładowania. Z czasem nabierzesz doświadczenia i stanie się to mniej kłopotliwe. Ważne jest jednak, aby mieć plan na wypadek, gdyby poziom naładowania akumulatora zaczął się niebezpiecznie obniżać.

Planowanie przystanków na ładowanie z wyprzedzeniem jest zawsze lepsze niż nagłe zatrzymanie z powodu braku energii. Przyzwyczaj się do tego, że czasami trzeba zrobić niewielki objazd, aby naładować samochód, zamiast jechać najkrótszą trasą.

7. Znaczenie aplikacji i karty do ładowania

Istnieje wiele aplikacji i kart do ładowania, które ułatwiają planowanie, autoryzację na stacji oraz płatności. Wystarczy zainstalować aplikację na smartfonie, zarejestrować się jako użytkownik i dodać konto płatnicze.

Dzięki mapie w aplikacji można znaleźć najbliższą stację ładowania. Aplikacja powinna pokazywać, ile punktów ładowania jest aktualnie zajętych lub wolnych, jaką moc (AC/DC) oferują oraz jaki jest koszt ładowania. Najlepsze aplikacje umożliwiają filtrowanie według kryteriów ładowania. Jeśli Twój samochód może ładować się z mocą do 200 kW, stacja DC o mocy 50 kW nie będzie dla Ciebie odpowiednia. Dzięki takiej aplikacji możesz wybrać stację idealnie dopasowaną do Twoich potrzeb.

Wyszukiwanie i znalezienie odpowiedniej stacji ładowania, w tym prowadzenie trasą, jest często możliwe także przez system nawigacji w samochodzie. Jednak funkcja płatności zazwyczaj nie jest dostępna. Godnym wyjątkiem od samego początku jest Tesla.

8. Nie obawiaj się przerw na ładowanie

Na długich trasach przerwa na ładowanie zazwyczaj nie stanowi problemu. Wystarczy naładować akumulator tylko na tyle, by dotrzeć do celu. Przy 80% naładowania warto zakończyć szybkie ładowanie, ponieważ ostatnie 20% zajmuje stosunkowo dużo czasu i często nie jest warte czekania.

Dzięki temu przerwa na ładowanie zazwyczaj trwa od 15 do 25 minut. To wystarczający czas, aby skorzystać z toalety, rozprostować nogi lub napić się kawy. Wielu kierowców samochodów elektrycznych wykorzystuje ten czas na czytanie e-maili lub wykonywanie rozmów telefonicznych.

Samochody przystosowane do długich tras potrafią w ciągu 20 minut naładować się na 200 kilometrów i więcej. Jednak w przypadku pośpiechu lub wyjazdu w ostatniej chwili, spokojne ładowanie może być trudne. Czas na ładowanie powinien być uwzględniony w planie podróży.

Ładowanie przy zwykłych stacjach AC w mieście trwa dłużej niż przy szybkich stacjach DC (zazwyczaj przy autostradach). Stacje AC oferują maksymalnie 22 kW, ale większość samochodów może pobierać tylko 11 kW. Oznacza to, że ładowanie tam trwa kilka godzin.

9. Zapasowy przewód do ładowania jako środek uspokajający

Jeśli planujesz podróż w regionie, gdzie brakuje publicznych stacji ładowania, warto mieć na pokładzie zapasowy przewód do ładowania. Idealny będzie kabel typu Mode-3 z wtyczką Schuko i ochroną przeciwprzepięciową, który można podłączyć do zwykłego gniazdka 230 V. Taki kabel często znajduje się w zestawie przy zakupie samochodu elektrycznego. Jednak jego moc ładowania wynosi tylko od 1,8 do 2,3 kW, co sprawia, że proces ładowania jest bardzo długi.

Lepszym rozwiązaniem jest przenośna stacja ładująca z różnymi adapterami i możliwością regulacji mocy ładowania, znana jako Juice-Booster. Juice-Booster można podłączyć do czerwonego gniazda CCE, które można znaleźć w warsztatach, na farmach oraz w niektórych prywatnych garażach. Jeśli samochód jest wyposażony w trójfazową ładowarkę pokładową, można ładować go z mocą do 22 kW, co pozwala na naładowanie samochodu na 100 kilometrów w ciągu godziny.

Przy dobrej organizacji i planowaniu podróży, w Polsce takie sytuacje awaryjne powinny być rzadkością, ponieważ sieć ładowania, mimo pewnych luk, jest już dość gęsta.

10. Żeglowanie zamiast rekuperacji

Ostatnia porada: Aby maksymalnie wykorzystać energię akumulatora i zwiększyć zasięg, zaleca się przewidującą jazdę, podczas której samochód toczy się na biegu jałowym, czyli bez napędu. Taki sposób jazdy nazywany jest „żeglowaniem”. Jest to szczególnie polecane na trasach międzymiastowych, ponieważ jest to najbardziej efektywny sposób jazdy.

Na autostradzie żeglowanie jest ograniczone, a w mieście jest po prostu niepraktyczne. W ruchu miejskim, gdzie często trzeba przyspieszać i hamować (sygnalizacja świetlna, skrzyżowania itp.), rekuperacja – odzyskiwanie energii z hamowania – jest bardziej efektywna.

Idealnie jest, gdy można regulować siłę rekuperacji (odzyskiwanie energii, gdy silnik elektryczny działa jak „ładowarka”) i dostosowywać ją do sytuacji. Doświadczeni kierowcy mogą za pomocą łopatek przy kierownicy znacząco zwiększyć zasięg. Łopatki nie są konieczne, ale są bardzo przydatne.

Udostępnij na:

Kategorie wpisów
pomoc drogowa e-opak vector

Ogólnopolska Pomoc Drogowa

Zapewnimy Ci niezawodną pomoc drogową z naszej sprawdzonej sieci partnerów e-OPAK w Polsce, dostosowaną do Twoich potrzeb.

Wezwij Pomoc

Pomoc drogowa 24/7

Zgłoś awarię online

Wypełnij formularz

+48 531 120 251

Telefoniczne zgłaszanie awarii

Serwis

+48 512 640 361

Wszystko poza zgłaszaniem awarii (8:00-16:00)

Edit Template

e-OPAK.pl | ul. Główna 23 | 42-280 Częstochowa | woj. śląskie | tel: 531 120 251 | e-mail: kontakt@e-opak.pl | NIP: 9492101213