Czy kierowcy samochodów elektrycznych pocą się jeszcze bardziej, gdy klimatyzacja pracuje i zużywa energię, zmniejszając zasięg pojazdu? W czasie podróży na wakacje, korek na drodze jest często nieunikniony. Ale co dzieje się z zasięgiem samochodu elektrycznego, gdy przez wiele godzin stoi w korku z włączoną klimatyzacją? Ile energii to kosztuje? Czy kierowcy E-aut mają powody do obaw, że zasięg drastycznie się zmniejszy, a oni sami będą pocić się ze strachu, że zabraknie energii? W przeciwieństwie do samochodów spalinowych, w których można łatwo oszacować dodatkowe zużycie paliwa, właściciele elektryków często nie mają jeszcze odpowiednich doświadczeń. Wiemy, że pojazdy elektryczne zimą zużywają znacznie więcej energii niż przy ciepłych temperaturach. Ogrzewanie baterii i wnętrza wymaga sporej ilości prądu. Jak jednak sytuacja wygląda latem, gdy używamy klimatyzacji?Wyniki testu mogą uspokoić wielu kierowców samochodów elektrycznych, zużycie energii przez klimatyzację, choć zauważalne, jest umiarkowane i nie powinno znacząco wpływać na zasięg pojazdu nawet w najbardziej upalne dni.
Gdy Twoje auto Cię zawiedzie,
Ogólnopolska Pomoc Drogowa e-OPAK
My nie zawodzimy. Jesteśmy zawsze tam gdzie tego potrzebujesz.Ile energii zużywa klimatyzacja?
Symulacja długiego korka na autostradzie: Tesla w upale. Test miał na celu symulowanie długiego korka na autostradzie. Tesla Model Y musiał przez osiem godzin wytrzymać stopniowo rosnące temperatury, stojąc w miejscu. Wnętrze pojazdu było chłodzone klimatyzacją ustawioną na 20 stopni Celsjusza. W laboratorium panowała temperatura 35 stopni Celsjusza, a specjalne lampy symulowały nasłonecznienie pojazdu.
Wyniki: Zużycie energii przez klimatyzację. Klimatyzacja potrzebowała od 1,3 do 1,5 kW mocy chłodniczej, aby utrzymać przyjemną temperaturę wewnątrz samochodu. Odpowiada to zużyciu energii od 1,3 do 1,5 kWh na godzinę. W przypadku Tesla Model Y oznacza to utratę jedynie około 2% pojemności akumulatora na godzinę, co przekłada się na 8 kilometrów zasięgu. W ciągu ośmiu godzin testu zużycie wyniosło więc 12 kWh, co oznacza spadek stanu baterii o 16 procent lub 64 kilometry zasięgu.
Porównanie z pojazdami spalinowymi. W przeciwieństwie do samochodów z silnikiem spalinowym, kompresor klimatyzacji w pojazdach elektrycznych nie jest napędzany przez silnik, lecz czerpie energię bezpośrednio z akumulatora wysokiego napięcia. Dzięki temu silnik nie musi pracować na postoju, aby wnętrze pojazdu było chłodne.
Dla porównania, samochód spalinowy w takich warunkach zużywałby od 1 do 1,5 litra paliwa na godzinę, emitując przy tym spaliny. Przeliczając to na energię zawartą w paliwie, zużycie wyniosłoby od 10 do 15 kWh na godzinę. To wyraźnie pokazuje przewagę efektywności energetycznej pojazdów elektrycznych.
