Samochody elektryczne w zimowych warunkach zużywają znacznie więcej energii niż latem. Wynika to z konieczności ogrzewania zarówno wnętrza pojazdu, jak i akumulatora. Jakie są przyczyny zwiększonego zużycia energii, jakie straty w zasięgu można zaobserwować i jak optymalizować użytkowanie auta elektrycznego w niskich temperaturach? Oto odpowiedzi.
Dlaczego zima jest wyzwaniem dla elektryków?
W zimie akumulator samochodu elektrycznego musi zasilać nie tylko napęd, ale także systemy ogrzewania wnętrza, szyb, siedzeń czy kierownicy. Komfort termiczny kierowcy i pasażerów pochłania sporą ilość energii. Co więcej, sam akumulator, aby efektywnie działać, wymaga utrzymania temperatury w przedziale 20–40°C. Podgrzanie schłodzonego akumulatora może znacznie obciążyć system i zmniejszyć zasięg pojazdu.
Jak zima wpływa na zużycie energii?
Badania przeprowadzone przez ADAC oraz Green NCAP pokazują, że w niskich temperaturach zużycie energii w elektrykach wzrasta średnio o 70% na krótkich trasach (około 23 km). Na dłuższych odcinkach straty są mniej zauważalne, ponieważ podgrzane wnętrze i akumulator wymagają mniej energii do utrzymania temperatury.
Przykładowe dane dla zasięgu w różnych warunkach:
Model | Zasięg przy 23°C | Zasięg przy -7°C | Strata zasięgu |
---|---|---|---|
Renault Kangoo E-Tech | 251 km | 125 km | -50% |
VW ID.5 | 524 km | 252 km | -52% |
Tesla Model 3 | 414 km | 241 km | -42% |
Dacia Spring | 200 km | 144 km | -28% |
Jak zmniejszyć straty zasięgu w zimie?
Ogrzewaj wnętrze i akumulator z sieci
Jeśli to możliwe, ogrzewaj samochód, gdy jest podłączony do ładowarki. Energia pochodzi wtedy z sieci, a nie z akumulatora.Wykorzystuj ogrzewanie strefowe
Korzystaj z podgrzewania siedzeń, kierownicy i szyb, które są bardziej efektywne energetycznie niż ogrzewanie całego wnętrza.Zapobiegaj wychłodzeniu
Parkuj w garażu lub osłoniętym miejscu, aby uniknąć ekstremalnego wychłodzenia pojazdu.Włącz tryb ekonomiczny (Eco)
Zmniejszy to moc ogrzewania i zoptymalizuje zużycie energii przez napęd.Planuj dłuższe trasy
Krótkie odcinki z długimi postojami powodują konieczność częstego dogrzewania, co zwiększa zużycie energii.
Czy stanie w korku zimą to problem?
Niektóre obawy dotyczące elektryków zimą, np. szybkie rozładowanie w korku, są nieuzasadnione. Test ADAC wykazał, że pojazdy elektryczne mogą utrzymać ogrzewanie nawet przez kilkanaście godzin. Na przykład Renault Zoe przy temperaturze -10°C zużył 70% akumulatora w ciągu 12 godzin pracy systemów ogrzewania i oświetlenia.
Korzystaj mądrze, ale nie kosztem bezpieczeństwa
Choć zimą warto oszczędzać energię, nigdy nie powinno to odbywać się kosztem bezpieczeństwa. Wszystkie szyby muszą być odlodzone i przejrzyste, a oświetlenie działać poprawnie. Pamiętaj też o odpowiedniej rezerwie energii, zwłaszcza na dłuższych trasach.
Samochody elektryczne wymagają większej uwagi w zimowych warunkach, ale odpowiednie przygotowanie i korzystanie z funkcji oszczędzania energii pozwalają minimalizować straty zasięgu i cieszyć się bezpieczną jazdą nawet w mroźne dni.