Holowanie uszkodzonego pojazdu wydaje się prostym rozwiązaniem, ale wiąże się z pewnym ryzykiem – zarówno dla kierowcy holującego, jak i osoby kierującej pojazdem holowanym. W przypadku kolizji sytuacja może się skomplikować, a uzyskanie odszkodowania nie zawsze będzie możliwe. Sprawdź, na co zwrócić uwagę, aby uniknąć problemów prawnych i finansowych.
Holowanie pojazdu – kluczowe zasady i ograniczenia
Holowanie jest ściśle regulowane przez przepisy kodeksu drogowego, a jego nieprawidłowe przeprowadzenie może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.
- Ograniczenie prędkości – maksymalnie 30 km/h w terenie zabudowanym i 60 km/h poza nim.
- Oświetlenie – pojazd holujący musi mieć włączone światła mijania przez całą trasę.
- Warunki techniczne – jeśli pojazd jest holowany na sztywnej belce, przynajmniej jeden układ hamulcowy musi działać. Przy połączeniu giętkim oba układy hamulcowe muszą być sprawne.
- Dystans między pojazdami – od 4 do 6 metrów przy połączeniu giętkim oraz maksymalnie 3 metry przy połączeniu sztywnym.
- Oznakowanie – połączenie powinno być widoczne (białe i czerwone pasy lub chorągiewka), a pojazd holowany powinien być oznaczony trójkątem odblaskowym i światłami pozycyjnymi w warunkach ograniczonej widoczności.
Nieprzestrzeganie tych zasad może nie tylko prowadzić do mandatu, ale także wpłynąć na ewentualne roszczenia ubezpieczeniowe w razie kolizji.
Kiedy holowanie jest zabronione?
Holowanie nie zawsze jest dozwolone. Istnieją sytuacje, w których przewóz pojazdu musi odbyć się na lawecie. Nie można holować pojazdu, jeśli:
- ma niesprawny układ hamulcowy lub kierowniczy (chyba że sposób holowania eliminuje konieczność ich użycia),
- holowanie odbywa się na autostradzie (z wyjątkiem specjalnych pojazdów holowniczych transportujących auto do najbliższego MOP-u lub zjazdu),
- holowany pojazd waży więcej niż pojazd holujący,
- holowany pojazd ma unieruchomiony silnik, a jego układ hamulcowy wymaga pracy silnika.
Nieprzestrzeganie tych zasad zwiększa ryzyko wypadku i może skutkować konsekwencjami finansowymi.
Kolizja podczas holowania – kto ponosi odpowiedzialność?
W razie stłuczki podczas holowania, odpowiedzialność finansowa zależy od okoliczności zdarzenia i stron biorących udział w kolizji.
- Odpowiedzialność kierowcy holującego – ubezpieczyciel pokrywa szkody wyrządzone przez pojazd holowany z polisy OC pojazdu holującego, nawet jeśli winę ponosi kierowca auta ciągniętego. Ta zasada obowiązuje także wtedy, gdy holowany pojazd zerwie się z linki i spowoduje szkody, zanim się zatrzyma.
- Odpowiedzialność kierowcy holowanego – jeśli pojazd holowany uderzy w holownik, kierowca nie może liczyć na odszkodowanie z polisy OC. Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych wyklucza bowiem możliwość wypłaty odszkodowania za szkody powstałe w pojeździe holowanym i holującym.
- Kolizja z innym pojazdem – jeśli w wyniku błędu kierowcy holownika doszło do stłuczki, odszkodowanie przysługuje jedynie osobom trzecim, które nie brały udziału w holowaniu. Kierowca holowanego pojazdu nie może domagać się rekompensaty za szkody.
Zgodnie z art. 37 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, w takich sytuacjach poszkodowany kierowca auta holowanego pozostaje bez możliwości uzyskania odszkodowania.
Podsumowanie
Holowanie pojazdu może wydawać się prostą czynnością, ale wiąże się z wieloma ryzykami. W przypadku kolizji podczas holowania nie zawsze można liczyć na odszkodowanie, a odpowiedzialność często spoczywa na kierowcy pojazdu holującego. Warto dokładnie zapoznać się z przepisami oraz wziąć pod uwagę możliwość skorzystania z lawety – zwłaszcza jeśli istnieje ryzyko uszkodzenia pojazdu lub brak pełnej znajomości zasad bezpiecznego holowania.